Abruzzo Doc - Approvazione di modifica ordinaria 2023
Pubblicazione della comunicazione di approvazione di una modifica ordinaria al disciplinare di produzione della Dop Abruzzo di cui all'articolo 17, paragrafi 2 e 3, del regolamento delegato (UE) 2019/33 della Commissione
MINISTERO DELL'AGRICOLTURA, DELLA SOVRANITA' ALIMENTARE E DELLE FORESTE
COMUNICATO
Comunicazione della Commissione UE relativa all'approvazione della modifica ordinaria del disciplinare di produzione della denominazione di origine protetta dei vini «Abruzzo». (23A03984)
(GU n.165 del 17-7-2023)
English version
Si rende noto che nella Gazzetta Ufficiale dell'Unione europea n. 2023/C 220 del 22 giugno 2023 e' pubblicata la comunicazione della Commissione UE relativa all'approvazione della modifica ordinaria, che modifica il documento unico, del disciplinare di produzione della DOP dei vini «Abruzzo», avvenuta con il decreto ministeriale 19 gennaio 2023 pubblicato nella Gazzetta Ufficiale della Repubblica italiana n. 30 del 6 febbraio 2023.
Pertanto, ai sensi dell'articolo 17, paragrafo 7, del reg. (UE) n. 33/2019, a decorrere dalla citata data di pubblicazione del 22 giugno 2023 nella G.U.U.E. la modifica ordinaria in questione e' applicabile sul territorio dell'Unione europea.
Il disciplinare di produzione della DOP dei vini «Abruzzo», consolidato con la predetta modifica ordinaria e' pubblicato sul sito internet ufficiale del Ministero all'apposita Sezione «Qualita' - Vini DOP e IGP - Disciplinari di produzione», ovvero al seguente link:
https://www.politicheagricole.it/flex/cm/pages/ServeBLOB.php/L/IT/IDP
agina/4625
Pubblicazione della comunicazione di approvazione di una modifica ordinaria al disciplinare di produzione di un nome nel settore vitivinicolo di cui all'articolo 17, paragrafi 2 e 3, del regolamento delegato (UE) 2019/33 della Commissione
(2023/C 220/10)
La presente comunicazione è pubblicata conformemente all'articolo 17, paragrafo 5,del regolamento delegato (UE) 2019/33 della Commissione (1).
COMUNICAZIONE DELL'APPROVAZIONE DI UNA MODIFICA ORDINARIA
«Abruzzo»
PDO-IT-A0880-AM04
Data della comunicazione: 23.3.2023
DESCRIZIONE E MOTIVI DELLA MODIFICA APPROVATA
1. Inserimento tipologie ed unità geografiche aggiuntive
—
Descrizione: inserita la tipologia Rosato.
—
Motivi: il vino Rosato è una tipologia estremamente importante e strategica in Abruzzo che si aggiunge alla versione spumante Rosato vigente.
—
Descrizione: inserite le tipologie spumante con la specificazione dei vitigni locali a bacca bianca: Cococciola, Malvasia, Montonico, Passerina, Pecorino.
—
Motivi: la possibilità di spumantizzare con la specificazione di vitigno rientra nelle dinamiche strategiche di valorizzazione della denominazione.
—
Descrizione: inserita la possibilità di produrre vini bivarietali.
—
Motivi: l’inserimento dei vini bivarietali rientra nella valorizzazione della denominazione anche in ambito internazionale.
—
Descrizione: inserite quattro sottozone provinciali (Terre di Chieti, Terre Aquilane o Terre de L'Aquila, Colline Pescaresi, Colline Teramane) in cui si possono produrre i vini seguiti dalle menzioni superiore e riserva.
—
Motivi: l’inserimento nelle quattro sottozone provinciali di vini legati alla classificazione «superiore» e «riserva» permette di mantenere inalterato il livello qualitativo della denominazione Abruzzo come immagine e come strategia complessiva delle produzioni che sono state stratificate secondo una segmentazione piramidale che parte dalla regione Doc Abruzzo poi scende alla singola Sottozona provinciale, poi ancora alla singola Unità Geografica Aggiuntiva sovracomunale o comunale ed infine con la «Vigna».
Le modifiche riguardano il disciplinare agli articoli 1,2,4,5,6,7,8, 9 ed il documento unico alle sezioni 4,5,8,9.
2. Variazione basi ampelografiche per le tipologie vigenti e indicazione basi ampelografiche per le tipologie introdotte
—
Descrizione: Abruzzo bianco, aumentata all’85% la percentuale minima di Trebbiano abruzzese, nel restante 15 % di vitigni idonei è ammessa la presenza di vitigni aromatici nella misura massima del 10 %.
—
Motivi: detta modifica della composizione ampelografica consente di produrre vini con caratteri di aromaticità più spiccati in grado di soddisfare le esigenze di mercati più giovani ed innovativi.
—
Descrizione: Abruzzo rosso, aumentata all’85% la percentuale minima di Montepulciano.
—
Motivi: detta modifica della composizione ampelografica consente di produrre vini con caratteri di minore tannicità ed acidità legati ad una maggiore vinosità che consente di avere vini di pronta beva tali da soddisfare le esigenze di mercati più giovani ed innovativi.
—
Descrizione: Abruzzo rosato, previsto con un utilizzo minimo di 85 % di Montepulciano.
—
Motivi: Abruzzo rosato è una nuova tipologia di prodotto con colore rosa tenue note speziate di buona acidità e sempre fragranti.
—
Descrizione: Abruzzo passito bianco, inserito tra i vitigni principali (60 %) anche il Trebbiano abruzzese.
—
Motivi: l’inserimento del vitigno Trebbiano abruzzese è necessario al completamento dei vitigni principali per questa tipologia di prodotto.
—
Descrizione: Abruzzo passito rosso, aumentata all’85% la percentuale minima di Montepulciano.
—
Motivi: l’aumento di utilizzo della percentuale minima di Montepulciano è fondamentale per aumentare la produzione di questa tipologia di vino che ha già dato riscontri qualitativi molto importanti a livello internazionale.
—
Descrizione: Abruzzo spumante bianco, inserito tra i vitigni principali (minimo 60 %) il Trebbiano abruzzese, tra le altre uve sono stati ammessi i vitigni aromatici fino ad un massimo del 10 %.
—
Motivi: è stato completato l’elenco dei vitigni principali con il Trebbiano abruzzese per la produzione spumantistica, inoltre è stata specificata la possibilità di vinificare in bianco le uve a bacca nera fino ad un massimo del 40 % . Con queste nuove varianti produttive, la tipologia spumante bianco inizia un percorso di sviluppo quantitativo con numeri significativi per la denominazione.
—
Descrizione: Abruzzo spumante rosè, specificati tra gli altri idonei, l’uso di vitigni a bacca bianca e a bacca nera.
—
Motivi: si tratta di una specificazione al fine di chiarire la possibilità di utilizzo anche di vitigni a bacca bianca.
—
Descrizione: per la tipologia spumante è stata inserita la specificazione di vitigno Cococciola, Malvasia, Montonico, Passerina e Pecorino.
—
Motivi: i vitigni Cococciola, Malvasia, Montonico, Passerina e Pecorino identificano la spumantizzazione varietale locale; infatti il loro l’inserimento nella Dop Abruzzo è tra gli obiettivi principali di questa denominazione.
—
Descrizione: inserita la possibilità di produzione di vini bivarietali.
—
Motivi: la denominazione Abruzzo secondo questa proposta di modifica si pone come obiettivo di essere un’alternativa qualitativamente certificata e di innalzare il livello di valore economico nelle diverse fasce commerciali dell’offerta produttiva.
Le modifiche riguardano il disciplinare all'articolo 2 e non riguardano il documento unico.
3. Zona di produzione delle uve - modifica redazionale e semplificazione dei confini
—
Descrizione: spostamento delle indicazioni relative all’ubicazione dei vigneti ed esclusione dei terreni non adatti alla coltivazione.
—
Motivi: le caratteristiche orografiche e agronomiche sono coerentemente spostate dall'articolo 3 all’articolo 4.
—
Descrizione: la zona di produzione è stata semplificata nei confini comprendendo l’intero territorio amministrativo dei comuni già ricompresi per ogni singola provincia.
Nella provincia di L’Aquila è stato aggiunto il comune di Cocullo che per un refuso non era stato riportato nel vigente disciplinare di produzione.
—
Motivi: la delimitazione amministrativa dei territori comunali è stata ampliata a tutto il territorio amministrativo del singolo comune per semplificare la tracciatura dei confini con la stesura di sistema cartografico digitale regionale.
L’aumento delle superfici non comporta un aumento della superficie vitata.
Le modifiche riguardano il disciplinare agli articoli 3 e 4 ed il documento unico alla sezione 6.
4. Norme per la viticoltura - modifica redazionale e l’inserimento della quota altimetrica
—
Descrizione: inserite indicazioni relative all’ubicazione dei vigneti con l’inserimento della quota altimetrica di 1 000 m s.l.m. e le condizioni limitanti per l’esclusione dei terreni non adatti alla coltivazione.
—
Motivi: le caratteristiche orografiche e agronomiche sono coerentemente inserite all’articolo 4; l’altitudine massima dei vigneti è stata innalzata fino alla quota di 1 000 metri s.l.m., in relazione sia ai cambiamenti climatici e sia per riportare e facilitare lo sviluppo di una viticoltura in «quota» visto l’enorme disponibilità di aree montane (valli, altopiani, pendii) coltivabili distribuite uniformemente in tutta la regione Abruzzo.
Le modifiche riguardano il disciplinare all'articolo 4 e riguarda una variazione formale e coerente indicata nel documento unico alla sezione 9.
5. Norme per la viticoltura - ceppi ad ettaro
—
Descrizioni: aumento del numero minimo di ceppi ad ettaro da 2 000 a 2 400.
—
Motivi: il numero di ceppi ad ettaro è aumentato a 2 400 in linea con quanto previsto nelle altre Doc della Regione Abruzzo, per adeguarsi ai parametri previsti nei Piano di ristrutturazione e riconversione viticola (PRRV) della misura investimenti.
Le modifiche riguardano il disciplinare all'articolo 4 e non riguarda il documento unico.
6. Variazioni della resa di uva per ettaro
—
Descrizione: aumento della resa di uva per ettaro per le uve a bacca nera da 12 a 18,5 t/ha e per le uve a bacca bianca da 14 fino a 20 t/ha; Per le sottozone provinciali è prevista una resa massima di 14 t/ha.
—
Motivi: l’aumento della resa di uva per ettaro, ha come obiettivo di aumentare a livello regionale la quantità e la qualità complessiva di prodotto classificato a DOP e ridurre parimenti il vino generico, nel rispetto delle vigenti produzioni normate dai disciplinari ed in relazione alle reali produzioni di campo
Le modifiche riguardano il disciplinare all'articolo 4 ed documento unico alla sezione 5.2
7. Entrata in produzione dei nuovi impianti
—
Descrizione: eliminato il riferimento relativo ai tempi di entrata in produzione dei nuovi impianti.
—
Motivi: si tratta di una variazione che recepisce quanto già previsto con il regolamento vitivinicolo della Regione Abruzzo.
Le modifiche riguardano il disciplinare all'articolo 4 e non riguarda il documento unico.
8. Selezione delle uve idonee all’appassimento
—
Descrizione: inserita la selezione per cernita in campo delle uve atte all’appassimento per la produzione delle tipologie passito bianco e rosso;
—
Motivi: con l’inserimento della pratica della cernita in vigneto, anche nella Dop Abruzzo si sono poste le basi corrette per la produzione della dei vini passiti.
Le modifiche riguardano il disciplinare all'articolo 4 e non riguarda il documento unico.
9. Titolo alcolometrico volumico naturale minimo delle uve al termine dell’appassimento
—
Descrizione: per la tipologia Abruzzo passito, il titolo alcolometrico volumico naturale minimo delle uve al termine dell’appassimento, è stato previsto da un valore minimo non inferiore a 14 % vol.
—
Motivi: tale modifica è stata introdotta al fine di poter diversificare i vini di questa tipologia per rispondere alle esigenze tecnico commerciali di mercato.
Le modifiche riguardano il disciplinare all'articolo 5 e non riguarda il documento unico.
10. Designazione metodo Charmat per gli spumanti
—
Descrizione: inserito in alternativa a metodo Charmat il termine «metodo italiano».
—
Motivi: con «metodo italiano» si intende la classificazione degli spumanti ottenuti con rifermentazione in autoclave.
Le modifiche riguardano il disciplinare all'articolo 6 ed non riguarda il documento unico.
11. Variazione della resa di uva in vino
—
Descrizione: per la sola tipologia spumante è aumentata da 70 a 75 % la resa uva/vino .
—
Motivi: l’aumento di resa uva/vino a 75 % è coerente con quanto realmente si ottiene dalla pressatura delle varietà di uve autoctone a bacca bianca ed in linea con quanto già autorizzato come resa di spumantizzazione per varietà di uve simili per caratteristiche ampelografiche.
Le modifiche riguardano il disciplinare all'articolo 5 ed non riguarda il documento unico.
12. Elaborazione tipologia spumante metodo classico
—
Descrizione: per le produzioni spumante «metodo classico» sono stati adeguati tempi minimi di affinamento in bottiglia da 36 a 18 mesi di cui 15 sui lieviti a partire dalla data di tiraggio (condizionamento in bottiglia per la rifermentazione), per il millesimato.;
—
Motivi: per le produzioni ottenute con il metodo classico sono stati ridotti i tempi di rifermentazione e permanenza sui lieviti, rendendoli più coerenti con la qualità e le condizioni tecniche della zona.
Le modifiche riguardano il disciplinare all'articolo 5 ed non riguarda il documento unico.
13. Immissione al consumo
—
Descrizione: per le tipologie bianco, rosato e con le specificazioni di vitigno l’ immissione al consumo è stata anticipata al 1°novembre.
—
Motivi: l'immissione al consumo al 1° novembre favorisce la commercializzazione in funzione della crescente domanda del mercato ed i tempi legati alla logistica. Anche dal punto di vista qualitativo ciò consentirà di essere pronti per il mercato con vini molto freschi e fruttati.
tutte le tipologie anche con specificazione di vitigno seguite dalle menzioni superiore e riserva sono state previste solo nelle singole sottozone.
Le modifiche riguardano il disciplinare all'articolo 5 ed non riguarda il documento unico.
14. Uso delle menzioni superiore e riserva
—
Descrizione: Le menzioni superiore e riserva per tutte le tipologie anche con specificazione di vitigno, sono previste soltanto per i vini prodotti nelle singole sottozone.
—
Motivi: la classificazione piramidale delle produzioni prevede infatti menzioni qualitative e più restrittive quali superiore, riserva e vigna. Per tali vini l'immissione sul mercato è prevista con la stagione primaverile successiva alla raccolta delle uve.
Le modifiche riguardano il disciplinare all'articolo 5 ed non riguarda il documento unico.
15. Parametri chimico fisici
—
Descrizione: per tutte le tipologie bianco, rosso, rosato, e con la specificazione di vitigno è stato previsto un range di sapore da secco ad abboccato;
—
Motivi: la modifica del range di sapore da secco a «da secco ad abboccato» rientra nella necessità enologica di definire linee di prodotto per singolo paese e target.
—
Descrizione: per tutte le tipologie con la specificazione di vitigno è stato prevista una diminuzione di mezzo punto dell’acidità minima da 5,5 a 5 g/l;
—
Motivi: la diminuzione a 5 g/l del livello minimo di acidità dei vini è confacente agli attuali gradienti di maturazione delle uve alla raccolta.
Le modifiche riguardano il disciplinare all'articolo 6 e riguarda il documento unico alla sezione 4.
16. Nuova tipologia rosato
—
Descrizione: per la tipologia rosato, sono inseriti i parametri chimico fisici ed organolettici;
—
Motivi: i descrittori sensoriali e chimico-fisici sono stati elaborati facendo riferimento a produzioni idonee alla denominazione e già presenti sul mercato.
Le modifiche riguardano il disciplinare all'articolo 6 e riguarda il documento unico alla sezione 4.
17. Tipologia passito bianco e rosso - variazioni al sapore
—
Descrizione: per la tipologia passito bianco e rosso previsto un range di sapore da secco a dolce con un grado minimo di 14 % vol. di cui 12%vol. svolto;
—
Motivi: in linea con quanto detto per l’appassimento parziale delle uve, anche la produzione di vini passiti è in aumento in particolare un mercato molto importante è quello riferito ai vini della tipologia «rosso passito secco» come possono essere quelli ottenuti con le uve Montepulciano.
Le modifiche riguardano il disciplinare all'articolo 6 e riguarda il documento unico alla sezione 4.
18. Tipologie spumante - adeguamento formale
—
Descrizione: per tutte le tipologie spumante previsti i range di sapore da brut nature a demisec per il metodo charmat e da brut nature a extra dry per il metodo classico.
—
Motivi: i range di sapore sono stati indicati adeguandoli alla classificazione usata per la descrizione degli spumanti.
—
Descrizione: inserite le caratteristiche al consumo per ognuna delle tipologie spumante con la specificazione di vitigno quali Cococciola, Montonico, Passerina e Pecorino.
—
Motivi: per la tipologie spumante bianco e rosè già vigenti e quelle con la specificazione di vitigno Cococciola, Montonico, Passerina e Pecorino di nuova introduzione sono stati previsti i singoli descrittori chimico fisici ed organolettici per l’immissione al consumo.
Le modifiche riguardano il disciplinare all'articolo 6 e riguarda il documento unico alla sezione 4.
19. Confezionamento
—
Descrizione: per il confezionamento è inserita la possibilità di utilizzo di tutti i recipienti previsti dalla normativa vigente.
—
Motivi: detta modifica è coerente con le esigenze commerciali della denominazione.
Le modifiche riguardano il disciplinare all'articolo 8 e non riguardano il documento unico.
20. Descrizione del legame - adeguamenti
—
Descrizione: aggiornato l’articolato secondo quanto previsto dalla proposta di modifica;
—
Motivi: si tratta di un adeguamento formale in coerenza con talune variazioni inserite nel disciplinare (quali parametri di altitudine, di produzione di uva per ettaro, di tempi per l’immissione al consumo e di caratteristiche al consumo).
Le modifiche riguardano il disciplinare all'articolo 9 ed il documento unico alla sezione 8.
DOCUMENTO UNICO
1. Nome del prodotto
Abruzzo
2. Tipo di indicazione geografica
DOP - Denominazione di origine protetta
3. Categorie di prodotti vitivinicoli
1.
Vino
4.
Vino spumante
5.
Vino spumante di qualità
15.
Vino ottenuto da uve appassite
4. Descrizione dei vini
1. Abruzzo bianco
BREVE DESCRIZIONE TESTUALE
Colore: giallo paglierino più o meno intenso;
Odore: fruttato, caratteristico, delicato, gradevole;
Sapore: da secco ad abboccato, fresco, armonico;
Titolo alcolometrico volumico totale minimo: 11,00 % vol;
Estratto non riduttore minimo: 16 g/l.
Gli altri parametri analitici, che non figurano nella sottostante griglia, rispettano i limiti previsti dalla normativa dell'UE e nazionale.
Caratteristiche analitiche generali
Titolo alcolometrico totale massimo (in % vol)
Titolo alcolometrico effettivo minimo (in % vol)
Acidità totale minima
4,5 in grammi per litro espresso in acido tartarico
Acidità volatile massima (in milliequivalenti per litro)
Tenore massimo di anidride solforosa totale (in milligrammi per litro)
2. Abruzzo rosso
BREVE DESCRIZIONE TESTUALE
Colore: rosso rubino anche intenso possibili sfumature violacee, tendente al granato con l’invecchiamento;
Odore: profumi di frutti rossi, spezie, intenso, etereo;
Sapore: da secco ad abboccato, armonico, giustamente tannico, talora speziato e con sentore di confettura se sottoposto a parziale appasimento delle uve;
Titolo alcolometrico volumico totale minimo: 12.00 % vol;
Estratto non riduttore minimo: 22 g/l.
Gli altri parametri analitici, che non figurano nella sottostante griglia, rispettano i limiti previsti dalla normativa dell'UE e nazionale.
Caratteristiche analitiche generali
Titolo alcolometrico totale massimo (in % vol)
Titolo alcolometrico effettivo minimo (in % vol)
Acidità totale minima
4,5 in grammi per litro espresso in acido tartarico
Acidità volatile massima (in milliequivalenti per litro)
Tenore massimo di anidride solforosa totale (in milligrammi per litro)
3. Abruzzo passito bianco
BREVE DESCRIZIONE TESTUALE
Colore: dal giallo paglierino intenso all’ambrato;
Odore: intenso, etereo, caratteristico;
Sapore: da secco a dolce, corposo, armonico, vellutato;
Titolo alcolometrico volumico totale minimo: 14,00 % vol per la categoria vino (di cui almeno 12,00 % vol svolto) e 16,00 % vol per la categoria vino da uve appassite (di cui almeno 12,00 % vol svolto);
Estratto non riduttore minimo: 26 g/l.
Gli altri parametri analitici, che non figurano nella sottostante griglia, rispettano i limiti previsti dalla normativa dell'UE e nazionale.
Caratteristiche analitiche generali
Titolo alcolometrico totale massimo (in % vol)
Titolo alcolometrico effettivo minimo (in % vol)
12
Acidità totale minima
4,5 in grammi per litro espresso in acido tartarico
Acidità volatile massima (in milliequivalenti per litro)
Tenore massimo di anidride solforosa totale (in milligrammi per litro)
4. Abruzzo passito rosso
BREVE DESCRIZIONE TESTUALE
Colore: rosso rubino intenso tendente al granato con l’invecchiamento;
Odore: intenso, etereo e caratteristico;
Sapore: da secco a dolce, pieno, armonico, vellutato;
Titolo alcolometrico volumico totale minimo: 14,00 % vol per la categoria vino (di cui almeno 12,00 % vol svolto) e 16,00 % vol per la categoria vino da uve appassite (di cui almeno 12,00 % vol svolto);
Estratto non riduttore minimo: 32 g/l.
Gli altri parametri analitici, che non figurano nella sottostante griglia, rispettano i limiti previsti dalla normativa dell'UE e nazionale.
Caratteristiche analitiche generali
Titolo alcolometrico totale massimo (in % vol)
Titolo alcolometrico effettivo minimo (in % vol)
12,5
Acidità totale minima
4,5 in grammi per litro espresso in acido tartarico
Acidità volatile massima (in milliequivalenti per litro)
Tenore massimo di anidride solforosa totale (in milligrammi per litro)
5. Abruzzo spumante bianco metodo italiano o charmat
BREVE DESCRIZIONE TESTUALE
Spuma: fine e persistente;
Colore: giallo paglierino più o meno carico, anche con riflessi ramati;
Odore: fine, ampio e composito;
Sapore: fresco, gradevole e armonico, da brut nature a demi-sec;
Titolo alcolometrico volumico totale minimo: 11,00 % vol;
Estratto non riduttore minimo: 16 g/l;
Gli altri parametri analitici, che non figurano nella sottostante griglia, rispettano i limiti previsti dalla normativa dell'UE e nazionale.
Caratteristiche analitiche generali
Titolo alcolometrico totale massimo (in % vol)
Titolo alcolometrico effettivo minimo (in % vol)
Acidità totale minima
5,5 in grammi per litro espresso in acido tartarico
Acidità volatile massima (in milliequivalenti per litro)
Tenore massimo di anidride solforosa totale (in milligrammi per litro)
6. Abruzzo spumante rosè metodo italiano o charmat
BREVE DESCRIZIONE TESTUALE
Spuma: fine e persistente;
Colore: da rosa tenue a rosato e/o ramato più o meno intenso;
Odore: fine, ampio e composito;
Sapore: fresco, gradevole e armonico, da brut nature a demi-sec;
Titolo alcolometrico volumico totale minimo: 11,00 % vol;
Estratto non riduttore minimo: 16 g/l;
Gli altri parametri analitici, che non figurano nella sottostante griglia, rispettano i limiti previsti dalla normativa dell'UE e nazionale.
Caratteristiche analitiche generali
Titolo alcolometrico totale massimo (in % vol)
Titolo alcolometrico effettivo minimo (in % vol)
Acidità totale minima
5,5 in grammi per litro espresso in acido tartarico
Acidità volatile massima (in milliequivalenti per litro)
Tenore massimo di anidride solforosa totale (in milligrammi per litro)
7. Abruzzo Cococciola
BREVE DESCRIZIONE TESTUALE
Colore: giallo paglierino, talvolta con riflessi dorati;
Odore: gradevole, floreale, fruttato;
Sapore: secco, armonico, persistente;
Titolo alcolometrico volumico totale minimo: 11,00 % vol;
Estratto non riduttore minimo: 16 g/l.
Gli altri parametri analitici, che non figurano nella sottostante griglia, rispettano i limiti previsti dalla normativa dell'UE e nazionale.
Caratteristiche analitiche generali
Titolo alcolometrico totale massimo (in % vol)
Titolo alcolometrico effettivo minimo (in % vol)
Acidità totale minima
5,0 in grammi per litro espresso in acido tartarico
Acidità volatile massima (in milliequivalenti per litro)
Tenore massimo di anidride solforosa totale (in milligrammi per litro)
8. Abruzzo Malvasia
BREVE DESCRIZIONE TESTUALE
Colore: giallo paglierino, talvolta con riflessi dorati;
Odore: intenso, gradevole, caratteristico;
Sapore: secco, armonico, persistente;
Titolo alcolometrico volumico totale minimo: 11,50 % vol;
Estratto non riduttore minimo: 16 g/l.
Gli altri parametri analitici, che non figurano nella sottostante griglia, rispettano i limiti previsti dalla normativa dell'UE e nazionale.
Caratteristiche analitiche generali
Titolo alcolometrico totale massimo (in % vol)
Titolo alcolometrico effettivo minimo (in % vol)
Acidità totale minima
4,5 in grammi per litro espresso in acido tartarico
Acidità volatile massima (in milliequivalenti per litro)
Tenore massimo di anidride solforosa totale (in milligrammi per litro)
9. Abruzzo Montonico
BREVE DESCRIZIONE TESTUALE
Colore: giallo paglierino, talvolta con riflessi verdognoli;
Odore: intenso, gradevole, caratteristico;
Sapore: secco, armonico, persistente, gradevolmente acidulo;
Titolo alcolometrico volumico totale minimo: 11,00 % vol;
Estratto non riduttore minimo: 16 g/l .
Gli altri parametri analitici, che non figurano nella sottostante griglia, rispettano i limiti previsti dalla normativa dell'UE e nazionale.
Caratteristiche analitiche generali
Titolo alcolometrico totale massimo (in % vol)
Titolo alcolometrico effettivo minimo (in % vol)
Acidità totale minima
5,0 in grammi per litro espresso in acido tartarico
Acidità volatile massima (in milliequivalenti per litro)
Tenore massimo di anidride solforosa totale (in milligrammi per litro)
10. Abruzzo Passerina
BREVE DESCRIZIONE TESTUALE
Colore: giallo paglierino, talvolta con riflessi ambrati;
Odore: gradevole, fresco, floreale, fruttato;
Sapore: secco, armonico, persistente;
Titolo alcolometrico volumico totale minimo: 11,50 % vol;
Estratto non riduttore minimo: 16 g/l.
Gli altri parametri analitici, che non figurano nella sottostante griglia, rispettano i limiti previsti dalla normativa dell'UE e nazionale.
Caratteristiche analitiche generali
Titolo alcolometrico totale massimo (in % vol)
Titolo alcolometrico effettivo minimo (in % vol)
Acidità totale minima
5,0 in grammi per litro espresso in acido tartarico
Acidità volatile massima (in milliequivalenti per litro)
Tenore massimo di anidride solforosa totale (in milligrammi per litro)
11. Abruzzo Pecorino
BREVE DESCRIZIONE TESTUALE
Colore: giallo paglierino più o meno intenso con riflessi da verdognoli a dorati;
Odore: gradevole, floreale, fruttato;
Sapore: secco, armonico, persistente, caratteristico;
Titolo alcolometrico volumico totale minimo: 11,50 % vol;
Estratto non riduttore minimo: 16 g/l.
Gli altri parametri analitici, che non figurano nella sottostante griglia, rispettano i limiti previsti dalla normativa dell'UE e nazionale.
Caratteristiche analitiche generali
Titolo alcolometrico totale massimo (in % vol)
Titolo alcolometrico effettivo minimo (in % vol)
Acidità totale minima
5,0 in grammi per litro espresso in acido tartarico
Acidità volatile massima (in milliequivalenti per litro)
Tenore massimo di anidride solforosa totale (in milligrammi per litro)
12. Abruzzo rosato
BREVE DESCRIZIONE TESTUALE
colore: da rosa tenue a rosato più o meno intenso;
odore: delicato, di frutti rossi, floreale e spezie;
sapore: da secco ad abboccato, armonico anche di corpo;
titolo alcolometrico volumico totale minimo: 11,50 % vol;
estratto non riduttore minimo: 17 g/l.
Gli altri parametri analitici, che non figurano nella sottostante griglia, rispettano i limiti previsti dalla normativa dell'UE e nazionale.
Caratteristiche analitiche generali
Titolo alcolometrico totale massimo (in % vol)
Titolo alcolometrico effettivo minimo (in % vol)
Acidità totale minima
4,5 in grammi per litro espresso in acido tartarico
Acidità volatile massima (in milliequivalenti per litro)
Tenore massimo di anidride solforosa totale (in milligrammi per litro)
13. Abruzzo spumante bianco metodo classico:
BREVE DESCRIZIONE TESTUALE
- spuma: fine e persistente
- colore: giallo paglierino più o meno carico anche con riflessi ramati;
- odore: fine, ampio e composito;
- sapore: fresco, gradevole e armonico da brut nature a extra-dry;
- titolo alcolometrico volumico totale minimo: 12,00 % vol;
- acidità totale minima: 5,5 g/l;
- estratto non riduttore minimo: 16 g/l.
Gli altri parametri analitici, che non figurano nella sottostante griglia, rispettano i limiti previsti dalla normativa dell'UE e nazionale.
Caratteristiche analitiche generali
Titolo alcolometrico totale massimo (in % vol)
Titolo alcolometrico effettivo minimo (in % vol)
Acidità totale minima
5,5 in grammi per litro espresso in acido tartarico
Acidità volatile massima (in milliequivalenti per litro)
Tenore massimo di anidride solforosa totale (in milligrammi per litro)
14. Abruzzo spumante rosè metodo classico
BREVE DESCRIZIONE TESTUALE
- spuma: fine e persistente
- colore: da rosa tenue a rosato e/o ramato più o meno intenso;
- odore: fine, ampio e composito;
- sapore: fresco, gradevole e armonico, da brut nature a extra-dry;
- titolo alcolometrico volumico totale minimo: 12,00 % vol;
- estratto non riduttore minimo: 16 g/l.
Gli altri parametri analitici, che non figurano nella sottostante griglia, rispettano i limiti previsti dalla normativa dell'UE e nazionale.
Caratteristiche analitiche generali
Titolo alcolometrico totale massimo (in % vol)
Titolo alcolometrico effettivo minimo (in % vol)
Acidità totale minima
5,5 in grammi per litro espresso in acido tartarico
Acidità volatile massima (in milliequivalenti per litro)
Tenore massimo di anidride solforosa totale (in milligrammi per litro)
15. Abruzzo Cococciola spumante metodo italiano o charmat e metodo classico
BREVE DESCRIZIONE TESTUALE
spuma: fine e persistente
colore: giallo paglierino più o meno carico talvolta con riflessi dorati;
odore: fine, ampio e composito;
sapore: fresco, gradevole e armonico da brut nature a demi-sec;
titolo alcolometrico volumico totale minimo: 11,00 % vol;
estratto non riduttore minimo: 16 g/l.
Gli altri parametri analitici, che non figurano nella sottostante griglia, rispettano i limiti previsti dalla normativa dell'UE e nazionale.
Caratteristiche analitiche generali
Titolo alcolometrico totale massimo (in % vol)
Titolo alcolometrico effettivo minimo (in % vol)
Acidità totale minima
5,5 in grammi per litro espresso in acido tartarico
Acidità volatile massima (in milliequivalenti per litro)
Tenore massimo di anidride solforosa totale (in milligrammi per litro)
16. Abruzzo Malvasia spumante metodo italiano o charmat e metodo classico
BREVE DESCRIZIONE TESTUALE
spuma: fine e persistente;
colore: giallo paglierino più o meno carico talvolta con riflessi dorati;
odore: fine, ampio e composito;
sapore: fresco, gradevole e armonico da brut nature a demi-sec;
titolo alcolometrico volumico totale minimo: 11,00 % vol;
estratto non riduttore minimo: 16 g/l.
Gli altri parametri analitici, che non figurano nella sottostante griglia, rispettano i limiti previsti dalla normativa dell'UE e nazionale.
Caratteristiche analitiche generali
Titolo alcolometrico totale massimo (in % vol)
Titolo alcolometrico effettivo minimo (in % vol)
Acidità totale minima
5,5 in grammi per litro espresso in acido tartarico
Acidità volatile massima (in milliequivalenti per litro)
Tenore massimo di anidride solforosa totale (in milligrammi per litro)
17. Abruzzo Montonico spumante metodo italiano o charmat e metodo classico:
BREVE DESCRIZIONE TESTUALE
spuma: fine e persistente
colore: giallo paglierino più o meno carico, talvolta con riflessi verdognoli;
odore: fine, ampio e composito;
sapore: fresco, gradevole e armonico da brut nature a demi-sec;
titolo alcolometrico volumico totale minimo: 11,00 % vol;
estratto non riduttore minimo: 15 g/l;
Gli altri parametri analitici, che non figurano nella sottostante griglia, rispettano i limiti previsti dalla normativa dell'UE e nazionale.
Caratteristiche analitiche generali
Titolo alcolometrico totale massimo (in % vol)
Titolo alcolometrico effettivo minimo (in % vol)
Acidità totale minima
5,5 in grammi per litro espresso in acido tartarico
Acidità volatile massima (in milliequivalenti per litro)
Tenore massimo di anidride solforosa totale (in milligrammi per litro)
18. Abruzzo Passerina spumante metodo italiano o charmat e metodo classico:
BREVE DESCRIZIONE TESTUALE
spuma: fine e persistente
colore: giallo paglierino più o meno carico, anche con riflessi ambrati;
odore: fine, ampio e composito;
sapore: fresco, gradevole e armonico da brut nature a demi-sec;
titolo alcolometrico volumico totale minimo: 11,00 % vol;
estratto non riduttore minimo: 16 g/l.
Gli altri parametri analitici, che non figurano nella sottostante griglia, rispettano i limiti previsti dalla normativa dell'UE e nazionale.
Caratteristiche analitiche generali
Titolo alcolometrico totale massimo (in % vol)
Titolo alcolometrico effettivo minimo (in % vol)
Acidità totale minima
5,5 in grammi per litro espresso in acido tartarico
Acidità volatile massima (in milliequivalenti per litro)
Tenore massimo di anidride solforosa totale (in milligrammi per litro)
19. Abruzzo Pecorino spumante metodo italiano o charmat e metodo classico:
BREVE DESCRIZIONE TESTUALE
spuma: fine e persistente
colore: giallo paglierino più o meno intenso con riflessi da verdognoli a dorati;
odore: fine, ampio e composito;
sapore: fresco, gradevole e armonico da brut nature a demi-sec;
titolo alcolometrico volumico totale minimo: 11,00 % vol;
estratto non riduttore minimo: 16 g/l.
Gli altri parametri analitici, che non figurano nella sottostante griglia, rispettano i limiti previsti dalla normativa dell'UE e nazionale.
Caratteristiche analitiche generali
Titolo alcolometrico totale massimo (in % vol)
Titolo alcolometrico effettivo minimo (in % vol)
Acidità totale minima
5,5 in grammi per litro espresso in acido tartarico
Acidità volatile massima (in milliequivalenti per litro)
Tenore massimo di anidride solforosa totale (in milligrammi per litro)
20. Abruzzo con la specificazione di due dei seguenti vitigni Cococciola, Malvasia, Montonico, Passerina , Pecorino
BREVE DESCRIZIONE TESTUALE
Per le caratteristiche al consumo delle tipologie derivate da due varietà, si fa riferimento ai parametri descritti per le tipologie monovarietali e, in particolare, alla varietà presente in maggiore quantità.
Gli altri parametri analitici che non figurano nella sottostante griglia, rispettano i limiti previsti dalla normativa nazionale e dell'UE
Caratteristiche analitiche generali
Titolo alcolometrico totale massimo (in % vol)
Titolo alcolometrico effettivo minimo (in % vol)
Acidità totale minima
4,5 in grammi per litro espresso in acido tartarico
Acidità volatile massima (in milliequivalenti per litro)
Tenore massimo di anidride solforosa totale (in milligrammi per litro)
21. Abruzzo” «Terre di Chieti» bianco riserva:
BREVE DESCRIZIONE TESTUALE
- colore: dal giallo paglierino al dorato più o meno intenso;
- odore: intenso, persistente;
- sapore: secco equilibrato, caratteristico;
- titolo alcolometrico volumico totale minimo: 12,50 % vol.;
- estratto non riduttore minimo: 20 g/l.
Gli altri parametri analitici che non figurano nella sottostante griglia, rispettano i limiti previsti dalla normativa nazionale e dell'UE
Caratteristiche analitiche generali
Titolo alcolometrico totale massimo (in % vol)
Titolo alcolometrico effettivo minimo (in % vol)
Acidità totale minima
4,5 in grammi per litro espresso in acido tartarico
Acidità volatile massima (in milliequivalenti per litro)
Tenore massimo di anidride solforosa totale (in milligrammi per litro)
22. «Abruzzo»«Terre di Chieti» rosso riserva:
BREVE DESCRIZIONE TESTUALE
- colore: rosso rubino anche intenso tendente al granato con l’invecchiamento;
- odore: caratteristico, persistente;
- sapore: secco, di buona struttura, armonico;
- titolo alcolometrico volumico totale minimo: 13,00 % vol;
- estratto non riduttore minimo: 27 g/l.
Gli altri parametri analitici che non figurano nella sottostante griglia, rispettano i limiti previsti dalla normativa nazionale e dell'UE
Caratteristiche analitiche generali
Titolo alcolometrico totale massimo (in % vol)
Titolo alcolometrico effettivo minimo (in % vol)
Acidità totale minima
4,5 in grammi per litro espresso in acido tartarico
Acidità volatile massima (in milliequivalenti per litro)
Tenore massimo di anidride solforosa totale (in milligrammi per litro)
23. «Abruzzo»«Terre di Chieti» rosato superiore:
BREVE DESCRIZIONE TESTUALE
- colore: da rosa tenue a rosa più o meno intenso;
- odore: delicato, talvolta floreale, di frutti rossi, speziato;
- sapore: secco, armonico anche di corpo;
- titolo alcolometrico volumico totale minimo: 12,00 % vol;
- estratto non riduttore minimo: 20 g/l.
Gli altri parametri analitici che non figurano nella sottostante griglia, rispettano i limiti previsti dalla normativa nazionale e dell'UE
Caratteristiche analitiche generali
Titolo alcolometrico totale massimo (in % vol)
Titolo alcolometrico effettivo minimo (in % vol)
Acidità totale minima
4,5 in grammi per litro espresso in acido tartarico
Acidità volatile massima (in milliequivalenti per litro)
Tenore massimo di anidride solforosa totale (in milligrammi per litro)
24. «Abruzzo»«Terre di Chieti» Cococciola superiore:
BREVE DESCRIZIONE TESTUALE
- colore: giallo paglierino, talvolta con riflessi dorati;
- odore:dal floreale al fruttato;
- sapore: secco, armonico, caratteristico persistente;
- titolo alcolometrico volumico totale minimo: 12,00 % vol;
- estratto non riduttore minimo: 20 g/l.
Gli altri parametri analitici che non figurano nella sottostante griglia, rispettano i limiti previsti dalla normativa nazionale e dell'UE
Caratteristiche analitiche generali
Titolo alcolometrico totale massimo (in % vol)
Titolo alcolometrico effettivo minimo (in % vol)
Acidità totale minima
5,0 in grammi per litro espresso in acido tartarico
Acidità volatile massima (in milliequivalenti per litro)
Tenore massimo di anidride solforosa totale (in milligrammi per litro)
25. «Abruzzo»«Terre di Chieti» Malvasia superiore:
BREVE DESCRIZIONE TESTUALE
- colore: giallo paglierino, talvolta con riflessi dorati;
- odore: intenso, gradevole, caratteristico;
- sapore: secco, armonico, persistente;
- titolo alcolometrico volumico totale minimo: 12,00 % vol;
- estratto non riduttore minimo: 20 g/l.
Gli altri parametri analitici che non figurano nella sottostante griglia, rispettano i limiti previsti dalla normativa nazionale e dell'UE
Caratteristiche analitiche generali
Titolo alcolometrico totale massimo (in % vol)
Titolo alcolometrico effettivo minimo (in % vol)
Acidità totale minima
4,5 in grammi per litro espresso in acido tartarico
Acidità volatile massima (in milliequivalenti per litro)
Tenore massimo di anidride solforosa totale (in milligrammi per litro)
26. «Abruzzo»«Terre di Chieti» Montonico superiore:
BREVE DESCRIZIONE TESTUALE
- colore: giallo paglierino, talvolta con riflessi verdognoli;
- odore: intenso, caratteristico;
- sapore: secco, armonico, persistente, leggermente acidulo;
- titolo alcolometrico volumico totale minimo: 12,00 % vol;
- estratto non riduttore minimo: 20 g/l
Gli altri parametri analitici che non figurano nella sottostante griglia, rispettano i limiti previsti dalla normativa nazionale e dell'UE
Caratteristiche analitiche generali
Titolo alcolometrico totale massimo (in % vol)
Titolo alcolometrico effettivo minimo (in % vol)
Acidità totale minima
5,5 in grammi per litro espresso in acido tartarico
Acidità volatile massima (in milliequivalenti per litro)
Tenore massimo di anidride solforosa totale (in milligrammi per litro)
27. «Abruzzo»«Terre di Chieti» Passerina superiore:
BREVE DESCRIZIONE TESTUALE
- colore: giallo paglierino, talvolta con riflessi ambrati;
- odore: dal floreale al fruttato;
- sapore: secco, armonico, caratteristico, persistente;
- titolo alcolometrico volumico totale minimo: 12,00 % vol;
- estratto non riduttore minimo: 20 g/l.
Gli altri parametri analitici che non figurano nella sottostante griglia, rispettano i limiti previsti dalla normativa nazionale e dell'UE
Caratteristiche analitiche generali
Titolo alcolometrico totale massimo (in % vol)
Titolo alcolometrico effettivo minimo (in % vol)
Acidità totale minima
5,5 in grammi per litro espresso in acido tartarico
Acidità volatile massima (in milliequivalenti per litro)
Tenore massimo di anidride solforosa totale (in milligrammi per litro)
28. «Abruzzo»«Terre di Chieti» Pecorino superiore:
BREVE DESCRIZIONE TESTUALE
- colore: giallo paglierino più o meno intenso con riflessi da verdognoli a dorati;
- odore: dal floreale al fruttato;
- sapore: secco, armonico, persistente, caratteristico;
- titolo alcolometrico volumico totale minimo: 12,00 % vol.;
- estratto non riduttore minimo: 22 g/l.
Gli altri parametri analitici che non figurano nella sottostante griglia, rispettano i limiti previsti dalla normativa nazionale e dell'UE
Caratteristiche analitiche generali
Titolo alcolometrico totale massimo (in % vol)
Titolo alcolometrico effettivo minimo (in % vol)
Acidità totale minima
5,0 in grammi per litro espresso in acido tartarico
Acidità volatile massima (in milliequivalenti per litro)
Tenore massimo di anidride solforosa totale (in milligrammi per litro)
29. «Abruzzo»«Terre Aquilane» o «Terre de L’Aquila» bianco riserva:
BREVE DESCRIZIONE TESTUALE
- colore: dal giallo paglierino al dorato più o meno intenso;
- odore: intenso, persistente;
- sapore: secco, equilibrato, caratteristico;
- titolo alcolometrico volumico totale minimo: 12,50 % vol;
- estratto non riduttore minimo: 20 g/l.
Gli altri parametri analitici che non figurano nella sottostante griglia, rispettano i limiti previsti dalla normativa nazionale e dell'UE
Caratteristiche analitiche generali
Titolo alcolometrico totale massimo (in % vol)
Titolo alcolometrico effettivo minimo (in % vol)
Acidità totale minima
4,5 in grammi per litro espresso in acido tartarico
Acidità volatile massima (in milliequivalenti per litro)
Tenore massimo di anidride solforosa totale (in milligrammi per litro)
30. «Abruzzo»«Terre Aquilane» o «Terre de L’Aquila» rosso riserva:
BREVE DESCRIZIONE TESTUALE
- colore: rosso rubino anche intenso tendente al granato con l’invecchiamento;
- odore: caratteristico delicato, persistente;
- sapore: secco, di buona struttura, armonico;
- titolo alcolometrico volumico totale minimo: 13,00 % vol;
- estratto non riduttore minimo: 27 g/l.
Gli altri parametri analitici che non figurano nella sottostante griglia, rispettano i limiti previsti dalla normativa nazionale e dell'UE
Caratteristiche analitiche generali
Titolo alcolometrico totale massimo (in % vol)
Titolo alcolometrico effettivo minimo (in % vol)
Acidità totale minima
4,5 in grammi per litro espresso in acido tartarico
Acidità volatile massima (in milliequivalenti per litro)
Tenore massimo di anidride solforosa totale (in milligrammi per litro)
31. «Abruzzo»«Terre Aquilane» o «Terre de L’Aquila» rosato superiore:
BREVE DESCRIZIONE TESTUALE
-colore: da rosa tenue al rosa più o meno intenso;
- odore: caratteristico, talvolta floreale di frutti rossi e spezie;
- sapore: secco, armonico anche di corpo;
- titolo alcolometrico volumico totale minimo: 12,00 % vol;
- estratto non riduttore minimo: 20 g/l.
Gli altri parametri analitici che non figurano nella sottostante griglia, rispettano i limiti previsti dalla normativa nazionale e dell'UE
Caratteristiche analitiche generali
Titolo alcolometrico totale massimo (in % vol)
Titolo alcolometrico effettivo minimo (in % vol)
Acidità totale minima
4,5 in grammi per litro espresso in acido tartarico
Acidità volatile massima (in milliequivalenti per litro)
Tenore massimo di anidride solforosa totale (in milligrammi per litro)
32. «Abruzzo»«Terre Aquilane» o «Terre de L’Aquila» Cococciola superiore:
BREVE DESCRIZIONE TESTUALE
- colore: giallo paglierino, talvolta con riflessi dorati;
- odore: caratteristico, dal floreale al fruttato;
- sapore: secco, armonico, persistente;
- titolo alcolometrico volumico totale minimo: 12,00 % vol;
- estratto non riduttore minimo: 20 g/l.
Gli altri parametri analitici che non figurano nella sottostante griglia, rispettano i limiti previsti dalla normativa nazionale e dell'UE
Caratteristiche analitiche generali
Titolo alcolometrico totale massimo (in % vol)
Titolo alcolometrico effettivo minimo (in % vol)
Acidità totale minima
5,0 in grammi per litro espresso in acido tartarico
Acidità volatile massima (in milliequivalenti per litro)
Tenore massimo di anidride solforosa totale (in milligrammi per litro)
33. «Abruzzo»«Terre Aquilane» o «Terre de L’Aquila» Malvasia superiore:
BREVE DESCRIZIONE TESTUALE
- colore: giallo paglierino, talvolta con riflessi dorati;
- odore: intenso, gradevole, caratteristico;
- sapore: secco, armonico, persistente;
- titolo alcolometrico volumico totale minimo: 12,00 % vol;
- estratto non riduttore minimo: 20 g/l.
Gli altri parametri analitici che non figurano nella sottostante griglia, rispettano i limiti previsti dalla normativa nazionale e dell'UE
Caratteristiche analitiche generali
Titolo alcolometrico totale massimo (in % vol)
Titolo alcolometrico effettivo minimo (in % vol)
Acidità totale minima
5,0 in grammi per litro espresso in acido tartarico
Acidità volatile massima (in milliequivalenti per litro)
Tenore massimo di anidride solforosa totale (in milligrammi per litro)
34. «Abruzzo»«Terre Aquilane» o «Terre de L’Aquila» Montonico superiore:
BREVE DESCRIZIONE TESTUALE
- colore: giallo paglierino, talvolta con riflessi verdognoli;
- odore: intenso, caratteristico;
- sapore: secco, armonico, persistente, acidulo;
- titolo alcolometrico volumico totale minimo: 12,00 % vol;
- estratto non riduttore minimo: 20 g/l
Gli altri parametri analitici che non figurano nella sottostante griglia, rispettano i limiti previsti dalla normativa nazionale e dell'UE
Caratteristiche analitiche generali
Titolo alcolometrico totale massimo (in % vol)
Titolo alcolometrico effettivo minimo (in % vol)
Acidità totale minima
5,5 in grammi per litro espresso in acido tartarico
Acidità volatile massima (in milliequivalenti per litro)
Tenore massimo di anidride solforosa totale (in milligrammi per litro)
35. «Abruzzo»«Terre Aquilane» o «Terre de L’Aquila» Passerina superiore:
BREVE DESCRIZIONE TESTUALE
- colore: giallo paglierino, talvolta con riflessi dorati;
- odore: dal floreale al fruttato;
- sapore: secco, armonico, persistente;
- titolo alcolometrico volumico totale minimo: 12,00 % vol;
- estratto non riduttore minimo: 20 g/l.
Gli altri parametri analitici che non figurano nella sottostante griglia, rispettano i limiti previsti dalla normativa nazionale e dell'UE
Caratteristiche analitiche generali
Titolo alcolometrico totale massimo (in % vol)
Titolo alcolometrico effettivo minimo (in % vol)
Acidità totale minima
5,5 in grammi per litro espresso in acido tartarico
Acidità volatile massima (in milliequivalenti per litro)
Tenore massimo di anidride solforosa totale (in milligrammi per litro)
36. «Abruzzo»«Terre Aquilane» o «Terre de L’Aquila» Pecorino superiore:
BREVE DESCRIZIONE TESTUALE
colore: giallo paglierino più o meno intenso con riflessi da verdognoli a dorati;
- odore: caratteristico dal fruttato al floreale;
- sapore: secco, armonico, persistente, caratteristico;
- titolo alcolometrico volumico totale minimo: 12,00 % vol;
- estratto non riduttore minimo: 22 g/l.
Gli altri parametri analitici che non figurano nella sottostante griglia, rispettano i limiti previsti dalla normativa nazionale e dell'UE
Caratteristiche analitiche generali
Titolo alcolometrico totale massimo (in % vol)
Titolo alcolometrico effettivo minimo (in % vol)
Acidità totale minima
5,0 in grammi per litro espresso in acido tartarico
Acidità volatile massima (in milliequivalenti per litro)
Tenore massimo di anidride solforosa totale (in milligrammi per litro)
37. «Abruzzo»«Colline Pescaresi» bianco riserva:
BREVE DESCRIZIONE TESTUALE
colore: dal giallo paglierino al dorato più o meno intenso;
- odore: intenso, persistente;
- sapore: secco equilibrato, caratteristico;
- titolo alcolometrico volumico totale minimo: 12,50 % vol;
- estratto non riduttore minimo: 20 g/l.
Gli altri parametri analitici che non figurano nella sottostante griglia, rispettano i limiti previsti dalla normativa nazionale e dell'UE
Caratteristiche analitiche generali
Titolo alcolometrico totale massimo (in % vol)
Titolo alcolometrico effettivo minimo (in % vol)
Acidità totale minima
4,5 in grammi per litro espresso in acido tartarico
Acidità volatile massima (in milliequivalenti per litro)
Tenore massimo di anidride solforosa totale (in milligrammi per litro)
38. «Abruzzo»«Colline Pescaresi» rosso riserva:
BREVE DESCRIZIONE TESTUALE
- colore: rosso rubino anche intenso tendente al granato con l’invecchiamento;
- odore: caratteristico delicato, persistente;
- sapore: secco, di buona struttura, armonico;
- titolo alcolometrico volumico totale minimo: 13,00 % vol;
- estratto non riduttore minimo: 27 g/l.
Gli altri parametri analitici che non figurano nella sottostante griglia, rispettano i limiti previsti dalla normativa nazionale e dell'UE
Caratteristiche analitiche generali
Titolo alcolometrico totale massimo (in % vol)
Titolo alcolometrico effettivo minimo (in % vol)
Acidità totale minima
4,5 in grammi per litro espresso in acido tartarico
Acidità volatile massima (in milliequivalenti per litro)
Tenore massimo di anidride solforosa totale (in milligrammi per litro)
39. «Abruzzo»«Colline Pescaresi» rosato superiore:
BREVE DESCRIZIONE TESTUALE
colore: da rosa tenue a rosa più o meno intenso;
odore: delicato, di frutti rossi, floreale e spezie;
sapore: secco, armonico anche di corpo;
titolo alcolometrico volumico totale minimo: 12,00 % vol;
estratto non riduttore minimo: 20 g/l.
Gli altri parametri analitici che non figurano nella sottostante griglia, rispettano i limiti previsti dalla normativa nazionale e dell'UE
Caratteristiche analitiche generali
Titolo alcolometrico totale massimo (in % vol)
Titolo alcolometrico effettivo minimo (in % vol)
Acidità totale minima
4,5 in grammi per litro espresso in acido tartarico
Acidità volatile massima (in milliequivalenti per litro)
Tenore massimo di anidride solforosa totale (in milligrammi per litro)
40. «Abruzzo»«Colline Pescaresi» Cococciola superiore:
BREVE DESCRIZIONE TESTUALE
colore: giallo paglierino, talvolta con riflessi dorati;
- odore: dal floreale al fruttato;
- sapore: secco, armonico, persistente;
- titolo alcolometrico volumico totale minimo: 12,00 % vol;
- estratto non riduttore minimo: 20 g/l.
Gli altri parametri analitici che non figurano nella sottostante griglia, rispettano i limiti previsti dalla normativa nazionale e dell'UE
Caratteristiche analitiche generali
Titolo alcolometrico totale massimo (in % vol)
Titolo alcolometrico effettivo minimo (in % vol)
Acidità totale minima
5,0
Acidità volatile massima (in milliequivalenti per litro)
Tenore massimo di anidride solforosa totale (in milligrammi per litro)
41. «Abruzzo»«Colline Pescaresi» Malvasia superiore:
BREVE DESCRIZIONE TESTUALE
- colore: giallo paglierino, talvolta con riflessi dorati;
- odore: intenso, gradevole, caratteristico;
- sapore: secco, armonico, persistente;
- titolo alcolometrico volumico totale minimo: 12,00 % vol;
- estratto non riduttore minimo: 20 g/l.
Gli altri parametri analitici che non figurano nella sottostante griglia, rispettano i limiti previsti dalla normativa nazionale e dell'UE
Caratteristiche analitiche generali
Titolo alcolometrico totale massimo (in % vol)
Titolo alcolometrico effettivo minimo (in % vol)
Acidità totale minima
5,0 in grammi per litro espresso in acido tartarico
Acidità volatile massima (in milliequivalenti per litro)
Tenore massimo di anidride solforosa totale (in milligrammi per litro)
42. «Abruzzo»«Colline Pescaresi» Montonico superiore:
BREVE DESCRIZIONE TESTUALE
- colore: giallo paglierino, talvolta con riflessi verdognoli;
- odore: intenso, caratteristico;
- sapore: secco, armonico, persistente, gradevolmente acidulo;
- titolo alcolometrico volumico totale minimo: 12,00 % vol;
- estratto non riduttore minimo: 20 g/l
Gli altri parametri analitici che non figurano nella sottostante griglia, rispettano i limiti previsti dalla normativa nazionale e dell'UE
Caratteristiche analitiche generali
Titolo alcolometrico totale massimo (in % vol)
Titolo alcolometrico effettivo minimo (in % vol)
Acidità totale minima
5,5 in grammi per litro espresso in acido tartarico
Acidità volatile massima (in milliequivalenti per litro)
Tenore massimo di anidride solforosa totale (in milligrammi per litro)
43. «Abruzzo»«Colline Pescaresi» Passerina superiore:
BREVE DESCRIZIONE TESTUALE
- colore: giallo paglierino, talvolta con riflessi ambrati;
- odore: dal floreale al fruttato;
- sapore: secco, armonico, persistente;
- titolo alcolometrico volumico totale minimo: 12,00 % vol;
- estratto non riduttore minimo: 20 g/l.
Gli altri parametri analitici che non figurano nella sottostante griglia, rispettano i limiti previsti dalla normativa nazionale e dell'UE
Caratteristiche analitiche generali
Titolo alcolometrico totale massimo (in % vol)
Titolo alcolometrico effettivo minimo (in % vol)
Acidità totale minima
5,5 in grammi per litro espresso in acido tartarico
Acidità volatile massima (in milliequivalenti per litro)
Tenore massimo di anidride solforosa totale (in milligrammi per litro)
44. «Abruzzo»«Colline Pescaresi» Pecorino superiore:
BREVE DESCRIZIONE TESTUALE
- colore: giallo paglierino più o meno intenso con riflessi da verdognoli a dorati;
- odore: dal floreale al fruttato;
- sapore: secco, armonico, persistente, caratteristico;
- titolo alcolometrico volumico totale minimo: 12,00 % vol;
- estratto non riduttore minimo: 22 g/l.
Gli altri parametri analitici che non figurano nella sottostante griglia, rispettano i limiti previsti dalla normativa nazionale e dell'UE
Caratteristiche analitiche generali
Titolo alcolometrico totale massimo (in % vol)
Titolo alcolometrico effettivo minimo (in % vol)
Acidità totale minima
5,0 in grammi per litro espresso in acido tartarico
Acidità volatile massima (in milliequivalenti per litro)
Tenore massimo di anidride solforosa totale (in milligrammi per litro)
45. «Abruzzo»«Colline Teramane» bianco riserva:
BREVE DESCRIZIONE TESTUALE
- colore: dal giallo paglierino al dorato più o meno intenso;
- odore: intenso, persistente;
- sapore: secco equilibrato, caratteristico;
- titolo alcolometrico volumico totale minimo: 12,50 % vol;
- estratto non riduttore minimo: 20 g/l.
Gli altri parametri analitici che non figurano nella sottostante griglia, rispettano i limiti previsti dalla normativa nazionale e dell'UE
Caratteristiche analitiche generali
Titolo alcolometrico totale massimo (in % vol)
Titolo alcolometrico effettivo minimo (in % vol)
Acidità totale minima
4,5 in grammi per litro espresso in acido tartarico
Acidità volatile massima (in milliequivalenti per litro)
Tenore massimo di anidride solforosa totale (in milligrammi per litro)
46. «Abruzzo»«Colline Teramane» rosso riserva:
BREVE DESCRIZIONE TESTUALE
- colore: rosso rubino anche intenso tendente al granato con l’invecchiamento;
- odore: caratteristico delicato, persistente;
- sapore: secco, di buona struttura, armonico;
- titolo alcolometrico volumico totale minimo: 13,00 % vol;
- estratto non riduttore minimo: 27 g/l.
Gli altri parametri analitici che non figurano nella sottostante griglia, rispettano i limiti previsti dalla normativa nazionale e dell'UE
Caratteristiche analitiche generali
Titolo alcolometrico totale massimo (in % vol)
Titolo alcolometrico effettivo minimo (in % vol)
Acidità totale minima
4,5 in grammi per litro espresso in acido tartarico
Acidità volatile massima (in milliequivalenti per litro)
Tenore massimo di anidride solforosa totale (in milligrammi per litro)
47. «Abruzzo»«Colline Teramane» rosato superiore:
BREVE DESCRIZIONE TESTUALE
- colore: da rosa tenue a rosa più o meno intenso;
- odore: delicato, di frutti rossi talvolta speziato;
- sapore: secco, armonico anche di buona struttura;
- titolo alcolometrico volumico totale minimo: 12,00 % vol;
- estratto non riduttore minimo: 19 g/l.
Gli altri parametri analitici che non figurano nella sottostante griglia, rispettano i limiti previsti dalla normativa nazionale e dell'UE
Caratteristiche analitiche generali
Titolo alcolometrico totale massimo (in % vol)
Titolo alcolometrico effettivo minimo (in % vol)
Acidità totale minima
4,5 in grammi per litro espresso in acido tartarico
Acidità volatile massima (in milliequivalenti per litro)
Tenore massimo di anidride solforosa totale (in milligrammi per litro)
48. «Abruzzo»«Colline Teramane» Cococciola superiore:
BREVE DESCRIZIONE TESTUALE
- colore: giallo paglierino, talvolta con riflessi dorati;
- odore: caratteristico, dal floreale al fruttato;
- sapore: secco, armonico, persistente;
- titolo alcolometrico volumico totale minimo: 12,00 % vol;
- estratto non riduttore minimo: 20 g/l.
Gli altri parametri analitici che non figurano nella sottostante griglia, rispettano i limiti previsti dalla normativa nazionale e dell'UE
Caratteristiche analitiche generali
Titolo alcolometrico totale massimo (in % vol)
Titolo alcolometrico effettivo minimo (in % vol)
Acidità totale minima
5,0 in grammi per litro espresso in acido tartarico
Acidità volatile massima (in milliequivalenti per litro)
Tenore massimo di anidride solforosa totale (in milligrammi per litro)
49. «Abruzzo»«Coline Teramane» Malvasia superiore:
BREVE DESCRIZIONE TESTUALE
- colore: giallo paglierino, talvolta con riflessi dorati;
- odore: intenso, gradevole, caratteristico;
- sapore: secco, armonico, persistente;
- titolo alcolometrico volumico totale minimo: 12,00 % vol;
- estratto non riduttore minimo: 20 g/l.
Gli altri parametri analitici che non figurano nella sottostante griglia, rispettano i limiti previsti dalla normativa nazionale e dell'UE
Caratteristiche analitiche generali
Titolo alcolometrico totale massimo (in % vol)
Titolo alcolometrico effettivo minimo (in % vol)
Acidità totale minima
5,0 in grammi per litro espresso in acido tartarico
Acidità volatile massima (in milliequivalenti per litro)
Tenore massimo di anidride solforosa totale (in milligrammi per litro)
50. «Abruzzo»«Colline Teramane» Montonico superiore:
BREVE DESCRIZIONE TESTUALE
- colore: giallo paglierino, talvolta con riflessi verdognoli;
- odore: intenso, caratteristico;
- sapore: secco, armonico, persistente, acidulo;
- titolo alcolometrico volumico totale minimo: 12,00 % vol;
- estratto non riduttore minimo: 20 g/l
Gli altri parametri analitici che non figurano nella sottostante griglia, rispettano i limiti previsti dalla normativa nazionale e dell'UE
Caratteristiche analitiche generali
Titolo alcolometrico totale massimo (in % vol)
Titolo alcolometrico effettivo minimo (in % vol)
Acidità totale minima
5,5 in grammi per litro espresso in acido tartarico
Acidità volatile massima (in milliequivalenti per litro)
Tenore massimo di anidride solforosa totale (in milligrammi per litro)
51. «Abruzzo»«Colline Teramane» Passerina superiore:
BREVE DESCRIZIONE TESTUALE
- colore: giallo paglierino, talvolta con riflessi ambrati;
- odore: dal floreale al fruttato;
- sapore: secco, armonico, persistente;
- titolo alcolometrico volumico totale minimo: 12,00 % vol;
- estratto non riduttore minimo: 20 g/l.
Gli altri parametri analitici che non figurano nella sottostante griglia, rispettano i limiti previsti dalla normativa nazionale e dell'UE
Caratteristiche analitiche generali
Titolo alcolometrico totale massimo (in % vol)
Titolo alcolometrico effettivo minimo (in % vol)
Acidità totale minima
5,5 in grammi per litro espresso in acido tartarico
Acidità volatile massima (in milliequivalenti per litro)
Tenore massimo di anidride solforosa totale (in milligrammi per litro)
52. «Abruzzo»«Colline Teramane» Pecorino superiore:
BREVE DESCRIZIONE TESTUALE
- colore: giallo paglierino più o meno intenso con riflessi da verdognoli a dorati;
- odore: dal floreale al fruttato;
- sapore: secco, armonico, persistente, caratteristico;
- titolo alcolometrico volumico totale minimo: 12,00 % vol;
- estratto non riduttore minimo: 22 g/l.
Gli altri parametri analitici che non figurano nella sottostante griglia, rispettano i limiti previsti dalla normativa nazionale e dell'UE
Caratteristiche analitiche generali
Titolo alcolometrico totale massimo (in % vol)
Titolo alcolometrico effettivo minimo (in % vol)
Acidità totale minima
5,0 in grammi per litro espresso in acido tartarico
Acidità volatile massima (in milliequivalenti per litro)
Tenore massimo di anidride solforosa totale (in milligrammi per litro)
5. Pratiche di vinificazione
5.1. Pratiche enologiche specifiche
—
5.2. Rese massime:
1.
Abruzzo bianco, bianco spumante anche con specificazione di vitigno Cococciola, Malvasia, Montonico, Passerina, Pecorino
20 000 chilogrammi di uve per ettaro
2.
Abruzzo rosso, rosato, spumante rosé
18 500 chilogrammi di uve per ettaro
3.
Abruzzo Cococciola, Malavasia, Montonico, Passerina, Pecorino
18 000 chilogrammi di uve per ettaro
4.
Abruzzo Passito bianco
14 000 chilogrammi di uve per ettaro
5.
Abruzzo Passito rosso
12 000 chilogrammi di uve per ettaro
6. Zona geografica delimitata
La zona di produzione del vino a denominazione di origine controllata «Abruzzo» comprende i l’intero territorio amministrativo dei seguenti comuni:
1)
in provincia di Chieti:
Altino, Archi, Ari, Arielli, Atessa, Bomba, Bucchianico, Canosa Sannita, Carunchio, Casacanditella, Casalanguida, Casalincontrada, Carpineto Sinello, Casalbordino, Casoli, Castel Frentano, Celenza sul Trigno, Chieti, Civitella Messer Raimondo, Crecchio, Cupello, Dogliola, Fara Filiorum Petri, Fara San Martino, Filetto, Fossacesia, Francavilla, Fresagrandinaria, Frisa, Furci, Gessopalena, Gissi, Giuliano Teatino, Guardiagrele, Guilmi, Lama dei Peligni, Lanciano, Lentella, Liscia, Miglianico, Monteodorisio, Mozzagrogna, Orsogna, Ortona, Paglieta, Palmoli, Palombaro, Pennapiedimonte, Perano, Poggiofiorito, Pollutri, Pretoro, Rapino, Ripa Teatina, Roccamontepiano, Roccascalegna, Rocca San Giovanni, San Buono, Sant’Eusanio del Sangro, San Giovanni Teatino, Santa Maria Imbaro, San Martino sulla Marrucina, San Salvo, San Vito Chietino, Scerni, Tollo, Torino di Sangro, Tornareccio, Torrevecchia Teatina, Treglio, Tufillo, Vasto, Villalfonsina, Villamagna, Vacri;
2)
in provincia di L’Aquila:
Acciano, Anversa degli Abruzzi, Balsorano, Bugnara, Canistro, Capestrano, Castel di Ieri, Castelvecchio Subequo, Civita d’Antino, Civitella Roveto, Corfinio, Cocullo, Fagnano Alto, Fontecchio, Fossa, Gagliano Aterno, Goriano Sicoli, Introdacqua, Molina Aterno, Morino, Ofena, Pacentro, Poggio Picenze, Pratola Peligna, Pettorano sul Gizio, Prezza, Raiano, Rocca Casale, San Demetrio nei Vestini, Sant’Eusanio Forconese, San Vincenzo Valle Roveto, Secinaro, Sulmona, Tione d’Abruzzi, Villa S. Angelo, Villa S. Lucia, Vittorito.
3)
in provincia di Pescara:
Abbateggio, Alanno, Bolognano, Brittoli, Bussi, Cappelle sul Tavo, Castiglione a Casauria, Catignano, Cepagatti, Citta Sant’Angelo, Civitella Casanova, Civitaquana, Collecorvino, Corvara, Cugnoli, Elice, Farindola, Lettomanoppello, Loreto Aprutino, Manoppello, Montebello di Bertona, Montesilvano, Moscufo, Nocciano, Penne, Pianella, Pietranico, Picciano, Pescara, Pescosansonesco, Popoli, Rosciano, Salle, San Valentino, Scafa, Serramonacesca, Spoltore, Tocco Casauria, Torre de’ Passeri, Turrivalignani, Vicoli;
4)
in provincia di Teramo:
Alba Adriatica, Ancarano, Atri, Basciano, Bellante, Bisenti, Campli, Canzano, Castel Castagno, Castellato, Castiglione Messer Raimondi, Castilenti, Cellino Attanasio, Cermignano, Civitella del Tronto, Colledara, Colonnella, Controguerra, Corropoli, Giulianova, Martinsicuro, Montefino, Montorio al Vomano, Morrodoro, Mosciano, Nereto, Notaresco, Penna S. Andrea, Pineto, Roseto degli Abruzzi, Sant’Egidio, Sant’Omero, Silvi, Teramo, Torano Nuovo, Tortoreto, Tossicia e la frazione di Trignano del comune Isola del Gran Sasso.
7. Varietà di uve da vino
Chardonnay B.
Cococciola B.
Malvasia Istriana B. - Malvasia
Malvasia bianca B. - Malvasia
Malvasia bianca Lunga B. - Malvasia
Malvasia bianca di Candia B. - Malvoisie
Malvasia bianca di Candia B. - Malvoisier
Malvasia del Lazio B. - Malvasia
Montepulciano N.
Montonico bianco B. - Montonico
Moscato bianco B. - Moscato
Passerina B.
Pecorino B.
Pinot nero N.
Riesling italico B. - Riesling
Riesling renano B. - Riesling
Sauvignon B.
Traminer aromatico Rs
Trebbiano abruzzese B. - Trebbiano
Trebbiano toscano B. - Trebbiano
8. Descrizione del legame/dei legami
8.1. Abruzzo DOP anche per le sottozone
A) Informazioni sulla zona geografica
Fattori naturali rilevanti per il legame.
La zona geografica delimitata comprende l’intera fascia collinare costiera e pedemontana della regione Abruzzo che, nella parte mediana, si amplia verso l’interno per includere verso nord l’altopiano dell’Alto Tirino, a nord-ovest la Valle Subequana, a sud la Valle Peligna nonché a sud-ovest la Valle Roveto.
Le formazioni collinari e le aree pedemontane interessate dalla coltivazione della vite, costituite da depositi plio-pleistocenici che hanno riempito il bacino periadriatico mediante un ciclo sedimentario marino svoltosi tra la fine del Terziario e l’inizio del Quaternario, si sviluppano su una fascia di circa 25 chilometri di larghezza e circa 125 chilometri di lunghezza, dal fiume Tronto al fiume Trigno, cui si aggiungono alcune conche intermontane nella parte centrale della regione. Dal punto di vista granulometrico tali formazioni possono essere considerate abbastanza variabili: alle argille con sabbia, verso la parte alta della formazione, si sovrappongono le sabbie silicee a grana fine e media, più o meno argillose, di colore giallastro per l’alterazione di ossidi di ferro, a cemento calcareo oppure argilloso, di solito scarso, spesso intercalato da livelli di limi, ghiaie e argille.
Il suolo che si origina presenta una equa ripartizione di materiale da cui si formano terreni con struttura sabbioso-argillosa, generalmente sciolti, con spessore variabile in relazione alla pendenza ed alla esposizione nella parte centro-meridionale dell’area interessata e tendenzialmente più argillosi nella parte settentrionale.
L’altitudine dei terreni coltivati a vite è generalmente in aumento fino a 1 000 metri s.l.m. per le varietà di uva a bacca bianca destinate alla produzione di vini base per la spumantizzazione, con pendenze ed esposizioni variabili a seconda dei versanti. Sono esclusi i terreni siti nei fondovalle umidi.
Il clima è di tipo temperato, con temperature medie comprese tra i 12°C di aprile ed i 16°C di ottobre, ma nei mesi di luglio ed agosto tende al caldo-arido con temperature medie di 24-25°C. L’escursione termica annua è considerevole poiché legata da una parte alla presenza delle correnti fredde provenienti dai Balcani, che durante l’inverno fanno sentire la loro influenza, e dall’altra alla presenza del mare Adriatico e delle aree di alta pressione che permangono sul bacino del Mediterraneo durante l’estate. Notevoli anche le escursioni termiche tra giorno e notte, favorite dalla vicinanza dei massicci del Gran Sasso e della Maiella, così come la ventilazione che determinano le condizioni ottimali per la sanità delle uve e l’accumulo di sostanze aromatiche.
L’indice termico di Winkler, ossia la temperatura media attiva nel periodo aprile-ottobre, è compreso tra 1 800 e 2 200 gradi-giorno, condizioni che garantiscono la maturazione ottimale sia delle varietà medio-precoci, quali il Pecorino, la Passerina, la Malvasia ed il Trebbiano, sia di quelle medio-tardive e tardive quali la Cococciola, il Montonico ed il Montepulciano.
Le precipitazioni totali annue mediamente superano gli 800 mm; il periodo più piovoso è quello compreso tra novembre e dicembre (oltre 80 mm/mese) mentre il mese con il minimo assoluto è quello di luglio (intorno a 30 mm).
Fattori umani rilevanti per il legame.
La presenza della vite e la produzione di buoni vini nell’area di produzione risale a Polibio, storico greco vissuto tra il 205 ed il 123 a.C., che narrando le gesta di Annibale dopo la vittoria di Canne (216 a.C.) lodava i vini di quest’area in quanto avevano guarito i feriti e rimesso in forze gli uomini. Da allora tanti altri scrittori hanno elogiato le qualità dei vini prodotti nel territorio abruzzese, quali Andrea Bacci (1524-1600), filosofo e medico di papa Sisto V, che nell’opera «De naturali vinorum historia de vinis Italiae» scritta nel 1596, parla dei vini di Sulmona e del territorio dei Peligni, così come Michele Torcia che nell’opera dal titolo Saggio Itinerario Nazionale pel Paese dei Peligni fatto nel 1792 descrive per la prima volta la presenza del vitigno Montepulciano in Abruzzo.
Oltre alle radici storiche sono molto importanti i fattori umani poiché, attraverso la definizione ed il miglioramento di alcune pratiche viticole ed enologiche, che fanno parte integrante e sostanziale del disciplinare di produzione, si riescono ad ottenere oggi prodotti dalle spiccate caratteristiche e tipicità.
8.2. Abruzzo DOP anche per le sottozone
B) Informazioni sulla qualità o sulle caratteristiche del prodotto essenzialmente o esclusivamente attribuibili all’ambiente geografico
La secolare presenza ed il particolare equilibro vegeto-produttivo che i vitigni prescelti per la produzione dei vini della DOP «Abruzzo» hanno trovato nell’area interessata, portano a considerare a tutti gli effetti detti vitigni come «varietà autoctone» abruzzesi, le cui peculiarità si estrinsecano appieno sia nei vini bianco e rosso, sia nei passiti e spumanti, sia soprattutto nei vini con indicazione del vitigno, prodotti sia nella versione «base» sia in quella «superiore» che sono previsti esclusivamente nella produzione classificata all’interno delle singole Sottozone provinciali; quest’ultime si differenziano sia livello di resa di uva per ettaro e sia per le caratteristiche chimico-fisiche ed organolettiche dei vini per presentare un grado alcolico leggermente superiore, una maggiore struttura e complessità rispetto al base.
C) Descrizione dell’interazione causale fra gli elementi di cui alla lettera A) e quelli di cui alla lettera B)
L’area geografica interessata, che copre circa un terzo dell’intero territorio regionale, sebbene presenti un’orografia ed una pedologia piuttosto omogenea, di fatto è caratterizzata da condizioni climatiche leggermente differenti (pioggia, temperatura, ventilazione, ecc.) che associate alla diversa natura dei terreni, per lo più sciolti e ben drenati, ed all’esposizione influenzano in maniera più o meno significativa le caratteristiche vegeto-produttive dei diversi vitigni interessati. Infatti, accanto ad una presenza abbastanza omogenea su tutto il territorio delimitato dei vitigni Montepulciano e Trebbiano, base rispettivamente dei vini rosso e bianco, grazie a questi particolari microclimi si rilevano aree dove eccellono determinati vitigni e la tradizione secolare dell’enologia viticola sulla caratterizzazione dei vini hanno consentito di distinguere specifici territori provinciali in quattro sottozone quali «Colline Teramane», «Terre Aquilane», «Colline Pescaresi» e «Terre di Chieti» in grado di valorizzare al meglio le peculiarità dei singoli territori delimitati in interazione con i vitigni locali quali la Cococciola, la Malvasia e Pecorino (area teatino-frentana), altri dove spicca il Montonico (area interna del teramano e taetina), altri ancora dove si trova più diffusamente la Passerina (alto teramano).
9. Ulteriori condizioni essenziali (confezionamento, etichettatura, altri requisiti)
Vinificazione elaborazione e imbottigliamento del vini a DOP Abruzzo
Quadro di riferimento giuridico:
Nella legislazione unionale
Tipo di condizione supplementare:
Imbottigliamento nella zona geografica delimitata
Descrizione della condizione:
Le operazioni di vinificazione, spumantizzazione, appassimento, conservazione, affinamento e imbottigliamento, devono essere effettuate nella zona di produzione al fine di preservare le peculiari caratteristiche dei prodotti, la loro reputazione e garantire l’origine.
Abruzzo DOP - Impiego delle Unità Geografiche Aggiuntive
Quadro di riferimento giuridico:
Nella legislazione unionale
Tipo di condizione supplementare:
Disposizioni supplementari in materia di etichettatura
Descrizione della condizione:
Sono previste le seguenti sotto zone”:
—
«Terre Aquilane» o «Terre de L’Aquila»;
—
«Colline Pescaresi»;
—
«Colline Teramane»
—
«Terre di Chieti» con le seguenti Unità geografiche aggiuntive più piccole: Colline Teatine o Teatino, Colline Frentane o Frentania o Frentano; Colline del Sangro; Colline del Vastese o Hystonium.
Link al disciplinare del prodotto
https://www.politicheagricole.it/flex/cm/pages/ServeBLOB.php/L/IT/IDPagina/19399
COMMUNICATING THE APPROVAL OF A STANDARD AMENDMENT
‘Abruzzo’
PDO-IT-A0880-AM04
Date of communication: 23.3.2023
DESCRIPTION OF AND REASONS FOR THE APPROVED AMENDMENT
1. Inclusion of additional types and geographical units
— |
Description: The Rosato (rosé) wine type has been added. |
— |
Reasons: Rosé is an extremely important and strategic wine type in Abruzzo, along with the current sparkling rosé version. |
— |
Description: Sparkling wine types with indication of the following local white grape varieties have been added: Cococciola, Malvasia, Montonico, Passerina and Pecorino. |
— |
Reasons: The possibility of making sparkling wine with indication of the grape variety is part of the strategic development of the designation. |
— |
Description: The option of producing bi-varietal wines has been added. |
— |
Reasons: The inclusion of bi-varietal wines gives the designation added value, also at international level. |
— |
Description: Four provincial sub-areas (Terre di Chieti, Terre Aquilane / Terre de L’Aquila, Colline Pescaresi and Colline Teramane) have been added in which the wines bearing the terms Superiore and Riserva may be produced. |
— |
Reasons: Allowing Superiore and Riserva wines to be produced in the four sub-areas helps maintain the quality level of the ‘Abruzzo’ designation in terms of both image and overall production strategy, with production organised in a pyramid shape with the Abruzzo region on top, followed by the individual provincial sub-areas, the additional geographical units corresponding to one or more municipalities, and finally wines labelled with the term Vigna. |
This amendment concerns Articles 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8 and 9 of the specification and Section 4.5 of the single document.
2. Variation of the varietal mix for the existing wine types and indication of the varietal mix for the new types
— |
Description: Abruzzo Bianco: increase in the minimum percentage of Trebbiano Abruzzese to 85 %, while the remaining 15 % of suitable varieties may consist of up to 10 % aromatic varieties. |
— |
Reasons: This change in the varietal mix makes it possible to produce wines with more distinctive aromas that meet the expectations of younger and more innovative markets. |
— |
Description: Abruzzo Rosso: increase in the minimum percentage of Montepulciano to 85 %. |
— |
Reasons: This change in the varietal mix makes it possible to produce wines with less tannins and acidity and more vinosity, allowing for ready-to-drink wines that meet the expectations of younger and more innovative markets. |
— |
Description: Abruzzo Rosato: requirement for a minimum of 85 % of Montepulciano. |
— |
Reasons: Abruzzo Rosato is a new type of product with a light pink colour and spicy, always fragrant notes of good acidity. |
— |
Description: Abruzzo Passito Bianco: Trebbiano Abruzzese has been included among the main grape varieties (60 %). |
— |
Reasons: The inclusion of the Trebbiano Abruzzese variety is necessary to complete the list of main grape varieties for this type of product. |
— |
Description: Abruzzo Passito Rosso, increase in the minimum percentage of Montepulciano to 85 %. |
— |
Reasons: Increasing the minimum percentage of Montepulciano is key to boosting the production of this type of wine, which has already received very high international quality ratings. |
— |
Description: Abruzzo Spumante Bianco: Trebbiano Abruzzese has been included among the main grape varieties (at least 60 %), and aromatic varieties up to a maximum of 10 % have been permitted among other grapes. |
— |
Reasons: Trebbiano Abruzzese completes the list of main grape varieties for sparkling wine production, and the possibility of making white wine from black grapes, up to a maximum of 40 %, has been specified. These new production options will lead to an increase in the production of the Spumante Bianco type, giving the designation a significant boost. |
— |
Description: Abruzzo Spumante Rosé: the use of white and black grape varieties, among other suitable varieties, has been specified. |
— |
Reasons: This specification is intended to clarify the possibility of also using white grape varieties. |
— |
Description: For the sparkling type, the Cococciola, Malvasia, Montonico, Passerina and Pecorino grape varieties have been added. |
— |
Reasons: These varieties are used in local varietal sparkling wines; their inclusion in the ‘Abruzzo’ PDO is one of the main objectives of this designation. |
— |
Description: The option of producing bi-varietal wines has been added. |
— |
Reasons: With this proposed amendment, the ‘Abruzzo’ designation aims to be a qualitatively certified alternative, and to increase the level of economic value in the various commercial segments of the production supply. |
This amendment concerns Article 2 of the product specification but does not affect the single document.
3. Grape production area – editorial amendment and simplification of boundaries
— |
Description: Information about the location of the vineyards and land not suitable for winegrowing has been moved. |
— |
Reasons: Details of topography and farming practices have been moved from Article 3 to Article 4 for greater coherence. |
— |
Description: The production area boundaries have been simplified to include all of the administrative territory of the municipalities already listed for each province. The municipality of Cocullo, which had not been included in the current product specification due to an error, has been added to the list for the province of L’Aquila. |
— |
Reasons: The administrative demarcation of municipal areas has been extended to include the entire administrative territory of each municipality, making it easier to use a digital regional mapping system to mark the boundaries. |
The increase in areas does not lead to an increase in the area under vines.
This amendment concern Articles 3 and 4 of the specification and Section 6 of the single document.
4. Wine-growing rules – editorial amendment and indication of altitude
— |
Description: Details have been added on the location of the vineyards, specifying an altitude of 1 000 m above sea level, and on the conditions under which land is considered unsuitable for cultivation. |
— |
Reasons: Details of topography and farming practices have been moved to Article 4 for greater coherence. The maximum altitude of the vineyards has been increased to 1 000 metres above sea level due to climate change and to restore and promote wine-growing at higher altitudes, since there are extensive higher-lying areas (valleys, plateaux, slopes) suited to winegrowing throughout the Abruzzo region. |
These amendments concern Article 4 of the product specification and represent a formal and consistent variation, as indicated in Section 9 of the single document.
5. Wine-growing standards – vines per hectare
— |
Description: The minimum number of vines per hectare has been increased from 2 000 to 2 400. |
— |
Reasons: The number of vines per hectare has been increased to 2 400 to bring it into line with other DOCs of the Abruzzo region and the requirements of the plan for the restructuring and conversion of vineyards under the investment measure. |
This amendment concerns Article 4 of the product specification but does not affect the single document.
6. Variation in grape yield per hectare
— |
Description: The grape yield per hectare has been increased from 12 to 18.5 tonnes per hectare for black grapes and for white grapes from 14 to 20 tonnes per hectare; a maximum yield of 14 tonnes per hectare has been set for the provincial sub-areas. |
— |
Reasons: The increase in the grape yield per hectare aims to boost the quantity and overall quality of the product covered by the PDO at regional level, as well as to reduce the amount of generic wine accordingly in line with the current rules of the product specifications and actual production levels. |
This amendment concerns Article 4 of the specification and Section 5.2 of the single document.
7. Entry into production of new vineyards
— |
Description: The reference to the time of entry into production of new vineyards has been deleted. |
— |
Reasons: This amendment transposes provisions already set out in the Abruzzo region’s wine regulation. |
This amendment concerns Article 4 of the product specification but does not affect the single document.
8. Selection of grapes suitable for raisining
— |
Description: The selection of grapes suitable for drying in the field has been added for the production of the Passito Bianco and Passito Rosso types. |
— |
Reasons: By including the practice of drying in the vineyards, the correct basis for the production of Passito wines has also been provided in the specification for ‘Abruzzo’ PDO. |
This amendment concerns Article 4 of the product specification but does not affect the single document.
9. Minimum natural alcoholic strength by volume of grapes after raisining
— |
Description: For the Abruzzo Passito type, the minimum natural alcoholic strength by volume of the grapes after raisining has been set at 14 %. |
— |
Reasons: This amendment has been introduced in order to allow diverse wines of this type, so as to meet the technical and commercial requirements of the market. |
This amendment concerns Article 5 of the product specification but does not affect the single document.
10. Charmat method designation for sparkling wines
— |
Description: The term ‘Italian method’ has been added as an alternative to the Charmat method. |
— |
Reasons: ‘Italian method’ refers to the classification of sparkling wines made using secondary fermentation in autoclaves. |
This amendment concerns Article 6 of the product specification but does not affect the single document.
11. Change in grape/wine yield
— |
Description: Only for sparkling wine, the grape/wine yield has been increased from 70 % to 75 %. |
— |
Reasons: The increase in the grape/wine yield to 75 % is consistent with that actually achieved by pressing native white grape varieties, and with what has already been authorised as a sparkling wine yield for grape varieties with similar characteristics. |
This amendment concerns Article 5 of the product specification but does not affect the single document.
12. Production of the sparkling type, classic method
— |
Description: For ‘metodo classico’ sparkling wines, the minimum ageing time in the bottle has been adjusted from 36 to 18 months, including 15 months on the lees from the date of tirage (bottling for secondary fermentation) for the vintage. |
— |
Reasons: For wines made using the classic method, the time period for secondary fermentation and resting on the lees has been shortened, making them more consistent with the quality and technical conditions of the area. |
This amendment concerns Article 5 of the product specification but does not affect the single document.
13. Release for consumption
— |
Description: For the white and rosé types and those with indication of the grape variety, release for consumption has been brought forward to 1 November. |
— |
Reasons: Releasing wines for consumption on 1 November favours marketing in line with growing market demand and the time needed for logistics. Also from a quality point of view, this will make it possible to have very fresh and fruity wines ready for the market. |
All types, including those with indication of the grape variety followed by the terms Superiore and Riserva, have been provided for only in the individual sub-areas.
This amendment concerns Article 5 of the product specification but does not affect the single document.
14. Use of the terms Superiore and Riserva
— |
Description: The terms Superiore and Riserva may be used for all wine types, including those with indication of the grape variety, but only for wines produced in the individual sub-areas. |
— |
Reasons: The pyramid-shaped classification of products allows for qualitative and more restrictive terms such as Superiore, Riserva and Vigna. Such wines must be placed on the market in the spring following the harvest of the grapes. |
This amendment concerns Article 5 of the product specification but does not affect the single document.
15. Physical and chemical parameters
— |
Description: A range of tastes has been laid down, from dry to medium dry, for all white, red and rosé types, including those with indication of the grape variety. |
— |
Reasons: The change in the range of tastes from ‘dry’ to ‘from dry to medium dry’ stems from the winemakers’ need to define product lines by country and target. |
— |
Description: For all types with indication of the grape variety, the minimum acidity has been reduced by half a point from 5,5 to 5 g/l. |
— |
Reasons: The reduction in the minimum level of acidity of the wines to 5 g/l is in line with the current ripeness levels of the grapes at harvest. |
This amendment concerns Article 6 of the specification and Section 4 of the single document.
16. New rosé type
— |
Description: For the rosé type, the chemical, physical and organoleptic parameters have been added. |
— |
Reasons: The sensory and chemical/physical descriptors have been drawn up with reference to products that are suitable for the designation and are already on the market. |
This amendment concerns Article 6 of the specification and Section 4 of the single document.
17. Passito Bianco and Passito Rosso types – variations in taste
— |
Description: For the Passito Bianco and Passito Rosso types, a range of tastes has been laid down, from dry to sweet, with a minimum strength of 14 % vol., of which 12 % is actual volume. |
— |
Reasons: In line with what has already been stated on the partial raisining of the grapes, the production of Passito wines is also increasing; in particular, there is a very important market for Rosso Passito Secco wines, such as those made from Montepulciano grapes. |
This amendment concerns Article 6 of the specification and Section 4 of the single document.
18. Sparkling types – formal adaptation
— |
Description: For all sparkling types, a range of tastes has been laid down, from brut nature to demisec for the Charmat method and from brut nature to extra dry for the classic method. |
— |
Reasons: Taste ranges have been indicated in line with the classification used for the description of sparkling wines. |
— |
Description: The characteristics on consumption have been added for each of the sparkling types with indication of the grape variety, such as Cococciola, Montonico, Passerina and Pecorino. |
— |
Reasons: For the existing sparkling white and rosé types, as well as for the newly introduced types with indication of the variety (Cococciola, Montonico, Passerina or Pecorino), individual chemical and organoleptic descriptors on release for consumption have been laid down. |
This amendment concerns Article 6 of the specification and Section 4 of the single document.
19. Packaging
— |
Description: Any of the containers provided for in current legislation may be used for packaging. |
— |
Reasons: This amendment is consistent with the commercial requirements of the designation. |
This amendment concerns Article 8 of the product specification but does not affect the single document.
20. Description of the link – updates
— |
Description: The text has been updated in accordance with the proposed amendment. |
— |
Reasons: This is a formal adjustment in line with certain changes included in the specification (such as altitude, grape production per hectare, time for release for consumption and characteristics on consumption). |
This amendment concerns Article 9 of the specification and Section 8 of the single document.
SINGLE DOCUMENT
1. Name of product
Abruzzo
2. Type of geographical indication
PDO Protected Designation of Origin
3. Categories of grapevine products
1. |
Wine |
4. |
Sparkling wine |
5. |
Quality sparkling wine |
15. |
Wine from raisined grapes |
4. Description of the wine(s)
1. Abruzzo Bianco
CONCISE TEXTUAL DESCRIPTION
Colour: straw yellow of varying intensity;
Aroma: fruity, distinctive, delicate, pleasant;
Taste: dry to medium-dry, fresh, harmonious;
Minimum total alcoholic strength by volume: 11,00 %;
Minimum sugar-free extract: 16 g/l.
Any analytical parameters not shown in the table below comply with the limits laid down in national and EU legislation.
General analytical characteristics |
|
Maximum total alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum actual alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum total acidity |
4,5 in grams per litre expressed as tartaric acid |
Maximum volatile acidity (in milliequivalents per litre) |
|
Maximum total sulphur dioxide (in milligrams per litre) |
|
2. Abruzzo Rosso
CONCISE TEXTUAL DESCRIPTION
Colour: ruby red, also deep, possible hints of purple, tending towards garnet with age;
Aroma: aromas of red fruit, spices, intense, redolent of ether;
Taste: from dry to medium dry, harmonious, fairly tannic, sometimes spicy and with a hint of jam if the grapes have been partially raisined;
Minimum total alcoholic strength by volume: 12,00 %;
Minimum sugar-free extract: 22 g/l.
Any analytical parameters not shown in the table below comply with the limits laid down in national and EU legislation.
General analytical characteristics |
|
Maximum total alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum actual alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum total acidity |
4,5 in grams per litre expressed as tartaric acid |
Maximum volatile acidity (in milliequivalents per litre) |
|
Maximum total sulphur dioxide (in milligrams per litre) |
|
3. Abruzzo Passito Bianco
CONCISE TEXTUAL DESCRIPTION
Colour: from deep straw yellow to amber;
Aroma: intense, redolent of ether, characteristic;
Taste: dry to sweet, full-bodied, harmonious, velvety;
Minimum total alcoholic strength by volume: 14,00 % for the wine category (of which at least 12,00 % actual volume) and 16,00 % for the wine from raisined grapes category (of which at least 12 % actual volume);
Minimum sugar-free extract: 26 g/l.
Any analytical parameters not shown in the table below comply with the limits laid down in national and EU legislation.
General analytical characteristics |
|
Maximum total alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum actual alcoholic strength (in % volume) |
12 |
Minimum total acidity |
4,5 in grams per litre expressed as tartaric acid |
Maximum volatile acidity (in milliequivalents per litre) |
|
Maximum total sulphur dioxide (in milligrams per litre) |
|
4. Abruzzo Passito Rosso
CONCISE TEXTUAL DESCRIPTION
Colour: deep ruby red, tending towards garnet with age;
Aroma: intense, redolent of ether, characteristic;
Taste: dry to sweet, full-bodied, harmonious, velvety;
Minimum total alcoholic strength by volume: 14.00 % for the wine category (of which at least 12,00 % actual volume) and 16,00 % for the wine from raisined grapes category (of which at least 12 % actual volume);
Minimum sugar-free extract: 32 g/l.
Any analytical parameters not shown in the table below comply with the limits laid down in national and EU legislation.
General analytical characteristics |
|
Maximum total alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum actual alcoholic strength (in % volume) |
12,5 |
Minimum total acidity |
4,5 in grams per litre expressed as tartaric acid |
Maximum volatile acidity (in milliequivalents per litre) |
|
Maximum total sulphur dioxide (in milligrams per litre) |
|
5. Abruzzo Spumante Bianco, Italian or Charmat method
CONCISE TEXTUAL DESCRIPTION
Foam: fine and long-lasting;
Colour: straw yellow of varying intensity, also with hints of copper;
Aroma: fine, generous and complex;
Taste: fresh, pleasant and harmonious, from brut nature to demi-sec;
Minimum total alcoholic strength by volume: 11,00 %;
Minimum sugar-free extract: 16 g/l.
Any analytical parameters not shown in the table below comply with the limits laid down in national and EU legislation.
General analytical characteristics |
|
Maximum total alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum actual alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum total acidity |
5,5 grams per litre expressed as tartaric acid |
Maximum volatile acidity (in milliequivalents per litre) |
|
Maximum total sulphur dioxide (in milligrams per litre) |
|
6. Abruzzo Spumante Rosé, Italian or Charmat method
CONCISE TEXTUAL DESCRIPTION
Foam: fine and long-lasting;
Colour: from light pink to pink and/or coppery, of varying intensity;
Aroma: fine, generous and complex;
Taste: fresh, pleasant and harmonious, from brut nature to demi-sec;
Minimum total alcoholic strength by volume: 11,00 %;
Minimum sugar-free extract: 16 g/l.
Any analytical parameters not shown in the table below comply with the limits laid down in national and EU legislation.
General analytical characteristics |
|
Maximum total alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum actual alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum total acidity |
5,5 grams per litre expressed as tartaric acid |
Maximum volatile acidity (in milliequivalents per litre) |
|
Maximum total sulphur dioxide (in milligrams per litre) |
|
7. Abruzzo Cococciola
CONCISE TEXTUAL DESCRIPTION
Colour: straw yellow, occasionally with golden hints;
Aroma: pleasant, floral, fruity;
Taste: dry, harmonious and long-lasting;
Minimum total alcoholic strength by volume: 11,00 %;
Minimum sugar-free extract: 16 g/l.
Any analytical parameters not shown in the table below comply with the limits laid down in national and EU legislation.
General analytical characteristics |
|
Maximum total alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum actual alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum total acidity |
5,0 grams per litre expressed as tartaric acid |
Maximum volatile acidity (in milliequivalents per litre) |
|
Maximum total sulphur dioxide (in milligrams per litre) |
|
8. Abruzzo Malvasia
CONCISE TEXTUAL DESCRIPTION
Colour: straw yellow, occasionally with golden hints;
Aroma: intense, pleasant, characteristic;
Taste: dry, harmonious and long-lasting;
Minimum total alcoholic strength by volume: 11,50 %;
Minimum sugar-free extract: 16 g/l.
Any analytical parameters not shown in the table below comply with the limits laid down in national and EU legislation.
General analytical characteristics |
|
Maximum total alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum actual alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum total acidity |
4,5 in grams per litre expressed as tartaric acid |
Maximum volatile acidity (in milliequivalents per litre) |
|
Maximum total sulphur dioxide (in milligrams per litre) |
|
9. Abruzzo Montonico
CONCISE TEXTUAL DESCRIPTION
Colour: straw yellow, occasionally with greenish hints;
Aroma: intense, pleasant, characteristic;
Taste: dry, harmonious, long-lasting, pleasantly acidic;
Minimum total alcoholic strength by volume: 11,00 %;
Minimum sugar-free extract: 16 g/l.
Any analytical parameters not shown in the table below comply with the limits laid down in national and EU legislation.
General analytical characteristics |
|
Maximum total alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum actual alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum total acidity |
5,0 grams per litre expressed as tartaric acid |
Maximum volatile acidity (in milliequivalents per litre) |
|
Maximum total sulphur dioxide (in milligrams per litre) |
|
10. Abruzzo Passerina
CONCISE TEXTUAL DESCRIPTION
Colour: straw yellow, occasionally with amber hints;
Aroma: pleasant, fresh, floral, fruity;
Taste: dry, harmonious and long-lasting;
Minimum total alcoholic strength by volume: 11,50 %;
Minimum sugar-free extract: 16 g/l.
Any analytical parameters not shown in the table below comply with the limits laid down in national and EU legislation.
General analytical characteristics |
|
Maximum total alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum actual alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum total acidity |
5,0 grams per litre expressed as tartaric acid |
Maximum volatile acidity (in milliequivalents per litre) |
|
Maximum total sulphur dioxide (in milligrams per litre) |
|
11. Abruzzo Pecorino
CONCISE TEXTUAL DESCRIPTION
Colour: straw yellow of varying intensity with pale green to golden hints;
Aroma: pleasant, floral, fruity;
Taste: dry, harmonious, long-lasting, distinctive;
Minimum total alcoholic strength by volume: 11,50 %;
Minimum sugar-free extract: 16 g/l.
Any analytical parameters not shown in the table below comply with the limits laid down in national and EU legislation.
General analytical characteristics |
|
Maximum total alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum actual alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum total acidity |
5,0 grams per litre expressed as tartaric acid |
Maximum volatile acidity (in milliequivalents per litre) |
|
Maximum total sulphur dioxide (in milligrams per litre) |
|
12. Abruzzo Rosato
CONCISE TEXTUAL DESCRIPTION
Colour: from light pink to pink of varying intensity;
Aroma: delicate, of red fruit, flowers and spices;
Taste: from dry to medium dry, harmonious, also full-bodied;
Minimum total alcoholic strength by volume: 11,50 %;
Minimum sugar-free extract: 17 g/l.
Any analytical parameters not shown in the table below comply with the limits laid down in national and EU legislation.
General analytical characteristics |
|
Maximum total alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum actual alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum total acidity |
4,5 in grams per litre expressed as tartaric acid |
Maximum volatile acidity (in milliequivalents per litre) |
|
Maximum total sulphur dioxide (in milligrams per litre) |
|
13. Abruzzo Spumante Bianco, classic method:
CONCISE TEXTUAL DESCRIPTION
Foam: fine and long-lasting;
Colour: straw yellow of varying intensity, also with hints of copper;
Aroma: fine, generous and complex;
Taste: fresh, pleasant and harmonious, from brut nature to extra dry;
Minimum total alcoholic strength by volume: 12,00 %;
Minimum total acidity: 5,5 g/l.
Minimum sugar-free extract: 16 g/l.
Any analytical parameters not shown in the table below comply with the limits laid down in national and EU legislation.
General analytical characteristics |
|
Maximum total alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum actual alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum total acidity |
5,5 grams per litre expressed as tartaric acid |
Maximum volatile acidity (in milliequivalents per litre) |
|
Maximum total sulphur dioxide (in milligrams per litre) |
|
14. Abruzzo Spumante Rosé, classic method
CONCISE TEXTUAL DESCRIPTION
Foam: fine and long-lasting;
Colour: from light pink to pink and/or copper of varying intensity;
Aroma: fine, generous and complex;
Taste: fresh, pleasant and harmonious, from brut nature to extra dry;
Minimum total alcoholic strength by volume: 12,00 %;
Minimum sugar-free extract: 16 g/l.
Any analytical parameters not shown in the table below comply with the limits laid down in national and EU legislation.
General analytical characteristics |
|
Maximum total alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum actual alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum total acidity |
5,5 grams per litre expressed as tartaric acid |
Maximum volatile acidity (in milliequivalents per litre) |
|
Maximum total sulphur dioxide (in milligrams per litre) |
|
15. Abruzzo Cococciola Spumante, Italian or Charmat method and classic method
CONCISE TEXTUAL DESCRIPTION
Foam: fine and long-lasting;
Colour: straw yellow of varying intensity, occasionally with hints of gold;
Aroma: fine, generous and complex;
Taste: fresh, pleasant and harmonious, from brut nature to demi-sec;
Minimum total alcoholic strength by volume: 11,00 %;
Minimum sugar-free extract: 16 g/l.
Any analytical parameters not shown in the table below comply with the limits laid down in national and EU legislation.
General analytical characteristics |
|
Maximum total alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum actual alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum total acidity |
5,5 grams per litre expressed as tartaric acid |
Maximum volatile acidity (in milliequivalents per litre) |
|
Maximum total sulphur dioxide (in milligrams per litre) |
|
16. Abruzzo Malvasia Spumante, Italian or Charmat method and classic method
CONCISE TEXTUAL DESCRIPTION
Foam: fine and long-lasting;
Colour: straw yellow of varying intensity, occasionally with hints of gold;
Aroma: fine, generous and complex;
Taste: fresh, pleasant and harmonious, from brut nature to demisec;
Minimum total alcoholic strength by volume: 11,00 %;
Minimum sugar-free extract: 16 g/l.
Any analytical parameters not shown in the table below comply with the limits laid down in national and EU legislation.
General analytical characteristics |
|
Maximum total alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum actual alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum total acidity |
5,5 grams per litre expressed as tartaric acid |
Maximum volatile acidity (in milliequivalents per litre) |
|
Maximum total sulphur dioxide (in milligrams per litre) |
|
17. Abruzzo Montonico Spumante, Italian or Charmat method and classic method
CONCISE TEXTUAL DESCRIPTION
Foam: fine and long-lasting;
Colour: straw yellow of varying intensity, sometimes with greenish hints;
Aroma: fine, generous and complex;
Taste: fresh, pleasant and harmonious, from brut nature to demi-sec;
Minimum total alcoholic strength by volume: 11,00 %;
Minimum sugar-free extract: 15 g/l.
Any analytical parameters not shown in the table below comply with the limits laid down in national and EU legislation.
General analytical characteristics |
|
Maximum total alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum actual alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum total acidity |
5,5 grams per litre expressed as tartaric acid |
Maximum volatile acidity (in milliequivalents per litre) |
|
Maximum total sulphur dioxide (in milligrams per litre) |
|
18. Abruzzo Passerina Spumante, Italian or Charmat method and classic method
CONCISE TEXTUAL DESCRIPTION
Foam: fine and long-lasting;
Colour: straw yellow of varying intensity, also with hints of amber;
Aroma: fine, generous and complex;
Taste: fresh, pleasant and harmonious, from brut nature to demi-sec;
Minimum total alcoholic strength by volume: 11,00 %;
Minimum sugar-free extract: 16 g/l.
Any analytical parameters not shown in the table below comply with the limits laid down in national and EU legislation.
General analytical characteristics |
|
Maximum total alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum actual alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum total acidity |
5,5 grams per litre expressed as tartaric acid |
Maximum volatile acidity (in milliequivalents per litre) |
|
Maximum total sulphur dioxide (in milligrams per litre) |
|
19. Abruzzo Pecorino Spumante, Italian or Charmat method and classic method
CONCISE TEXTUAL DESCRIPTION
Foam: fine and long-lasting;
Colour: straw yellow of varying intensity with greenish to golden hints;
Aroma: fine, generous and complex;
Taste: fresh, pleasant and harmonious, from brut nature to demi-sec;
Minimum total alcoholic strength by volume: 11,00 %;
Minimum sugar-free extract: 16 g/l.
Any analytical parameters not shown in the table below comply with the limits laid down in national and EU legislation.
General analytical characteristics |
|
Maximum total alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum actual alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum total acidity |
5,5 grams per litre expressed as tartaric acid |
Maximum volatile acidity (in milliequivalents per litre) |
|
Maximum total sulphur dioxide (in milligrams per litre) |
|
20. Abruzzo with indication of two of the following grape varieties: Cococciola, Malvasia, Montonico, Passerina and Pecorino
CONCISE TEXTUAL DESCRIPTION
For the characteristics at the time of consumption of the bi-varietal types, reference is made to the parameters described for the single-variety types and, in particular, to the variety present in greater quantity.
Any analytical parameters not shown in the table below comply with the limits laid down in national and EU legislation.
General analytical characteristics |
|
Maximum total alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum actual alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum total acidity |
4,5 in grams per litre expressed as tartaric acid |
Maximum volatile acidity (in milliequivalents per litre) |
|
Maximum total sulphur dioxide (in milligrams per litre) |
|
21. ‘Abruzzo’‘Terre di Chieti’ Bianco Riserva
CONCISE TEXTUAL DESCRIPTION
Colour: straw yellow to golden of varying intensity;
Aroma: intense, long-lasting;
Taste: dry, balanced, distinctive;
Minimum total alcoholic strength by volume: 12,50 %;
Minimum sugar-free extract: 20 g/l.
Any analytical parameters not shown in the table below comply with the limits laid down in national and EU legislation.
General analytical characteristics |
|
Maximum total alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum actual alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum total acidity |
4,5 in grams per litre expressed as tartaric acid |
Maximum volatile acidity (in milliequivalents per litre) |
|
Maximum total sulphur dioxide (in milligrams per litre) |
|
22. ‘Abruzzo’‘Terre di Chieti’ Rosso Riserva
CONCISE TEXTUAL DESCRIPTION
Colour: ruby red, also deep, tending towards garnet with age;
Aroma: distinctive, long-lasting;
Taste: dry, with good structure, harmonious;
Minimum total alcoholic strength by volume: 13,00 %;
Minimum sugar-free extract: 27 g/l.
Any analytical parameters not shown in the table below comply with the limits laid down in national and EU legislation.
General analytical characteristics |
|
Maximum total alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum actual alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum total acidity |
4,5 in grams per litre expressed as tartaric acid |
Maximum volatile acidity (in milliequivalents per litre) |
|
Maximum total sulphur dioxide (in milligrams per litre) |
|
23. ‘Abruzzo’‘Terre di Chieti’ Rosato Superiore
CONCISE TEXTUAL DESCRIPTION
Colour: from light pink to pink of varying intensity;
Aroma: delicate, sometimes floral, of red fruit, spicy;
Taste: dry, harmonious, also full-bodied;
Minimum total alcoholic strength by volume: 12,00 %;
Minimum sugar-free extract: 20 g/l.
Any analytical parameters not shown in the table below comply with the limits laid down in national and EU legislation.
General analytical characteristics |
|
Maximum total alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum actual alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum total acidity |
4,5 in grams per litre expressed as tartaric acid |
Maximum volatile acidity (in milliequivalents per litre) |
|
Maximum total sulphur dioxide (in milligrams per litre) |
|
24. ‘Abruzzo’‘Terre di Chieti’ Cococciola Superiore
CONCISE TEXTUAL DESCRIPTION
Colour: straw yellow, occasionally with golden hints;
Aroma: from floral to fruity;
Taste: dry, harmonious, characteristic, long-lasting;
Minimum total alcoholic strength by volume: 12,00 %;
Minimum sugar-free extract: 20 g/l.
Any analytical parameters not shown in the table below comply with the limits laid down in national and EU legislation.
General analytical characteristics |
|
Maximum total alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum actual alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum total acidity |
5,0 grams per litre expressed as tartaric acid |
Maximum volatile acidity (in milliequivalents per litre) |
|
Maximum total sulphur dioxide (in milligrams per litre) |
|
25. ‘Abruzzo’‘Terre di Chieti’ Malvasia Superiore
CONCISE TEXTUAL DESCRIPTION
Colour: straw yellow, occasionally with golden hints;
Aroma: intense, pleasant, characteristic;
Taste: dry, harmonious and long-lasting;
Minimum total alcoholic strength by volume: 12,00 %;
Minimum sugar-free extract: 20 g/l.
Any analytical parameters not shown in the table below comply with the limits laid down in national and EU legislation.
General analytical characteristics |
|
Maximum total alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum actual alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum total acidity |
4,5 in grams per litre expressed as tartaric acid |
Maximum volatile acidity (in milliequivalents per litre) |
|
Maximum total sulphur dioxide (in milligrams per litre) |
|
26. ‘Abruzzo’‘Terre di Chieti’ Montonico Superiore
CONCISE TEXTUAL DESCRIPTION
Colour: straw yellow, occasionally with greenish hints;
Aroma: intense, distinctive;
Taste: dry, harmonious, long-lasting, slightly acidic;
Minimum total alcoholic strength by volume: 12,00 %;
Minimum sugar-free extract: 20 g/l.
Any analytical parameters not shown in the table below comply with the limits laid down in national and EU legislation.
General analytical characteristics |
|
Maximum total alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum actual alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum total acidity |
5,5 grams per litre expressed as tartaric acid |
Maximum volatile acidity (in milliequivalents per litre) |
|
Maximum total sulphur dioxide (in milligrams per litre) |
|
27. ‘Abruzzo’‘Terre di Chieti’ Passerina Superiore
CONCISE TEXTUAL DESCRIPTION
Colour: straw yellow, occasionally with amber hints;
Aroma: from floral to fruity;
Taste: dry, harmonious, characteristic and long-lasting;
Minimum total alcoholic strength by volume: 12,00 %;
Minimum sugar-free extract: 20 g/l.
Any analytical parameters not shown in the table below comply with the limits laid down in national and EU legislation.
General analytical characteristics |
|
Maximum total alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum actual alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum total acidity |
5,5 grams per litre expressed as tartaric acid |
Maximum volatile acidity (in milliequivalents per litre) |
|
Maximum total sulphur dioxide (in milligrams per litre) |
|
28. ‘Abruzzo’‘Terre di Chieti’ Pecorino Superiore
CONCISE TEXTUAL DESCRIPTION
Colour: straw yellow of varying intensity with greenish to golden hints;
Aroma: from floral to fruity;
Taste: dry, harmonious, long-lasting, distinctive;
Minimum total alcoholic strength by volume: 12,00 %;
Minimum sugar-free extract: 22 g/l.
Any analytical parameters not shown in the table below comply with the limits laid down in national and EU legislation.
General analytical characteristics |
|
Maximum total alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum actual alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum total acidity |
5,0 grams per litre expressed as tartaric acid |
Maximum volatile acidity (in milliequivalents per litre) |
|
Maximum total sulphur dioxide (in milligrams per litre) |
|
29. ‘Abruzzo’‘Terre Aquilane’ / ‘Terre de L’Aquila’ Bianco Riserva
CONCISE TEXTUAL DESCRIPTION
Colour: straw yellow to golden of varying intensity;
Aroma: intense, long-lasting;
Taste: dry, balanced, distinctive;
Minimum total alcoholic strength by volume: 12,00 %;
Minimum sugar-free extract: 20 g/l.
Any analytical parameters not shown in the table below comply with the limits laid down in national and EU legislation.
General analytical characteristics |
|
Maximum total alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum actual alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum total acidity |
4,5 in grams per litre expressed as tartaric acid |
Maximum volatile acidity (in milliequivalents per litre) |
|
Maximum total sulphur dioxide (in milligrams per litre) |
|
30. ‘Abruzzo’‘Terre Aquilane’ / ‘Terre de L’Aquila’ Rosso Riserva
CONCISE TEXTUAL DESCRIPTION
Colour: ruby red, also deep, tending towards garnet with age;
Aroma: characteristic, delicate, long-lasting;
Taste: dry, with good structure, harmonious;
Minimum total alcoholic strength by volume: 13,00 %;
Minimum sugar-free extract: 27 g/l.
Any analytical parameters not shown in the table below comply with the limits laid down in national and EU legislation.
General analytical characteristics |
|
Maximum total alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum actual alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum total acidity |
4,5 in grams per litre expressed as tartaric acid |
Maximum volatile acidity (in milliequivalents per litre) |
|
Maximum total sulphur dioxide (in milligrams per litre) |
|
31. ‘Abruzzo’‘Terre Aquilane’ / ‘Terre de L’Aquila’ Superiore
CONCISE TEXTUAL DESCRIPTION
Colour: from light pink to pink of varying intensity;
Aroma: distinctive, sometimes floral, of red fruit and spices;
Taste: dry, harmonious, also full-bodied;
Minimum total alcoholic strength by volume: 12,00 %;
Minimum sugar-free extract: 20 g/l.
Any analytical parameters not shown in the table below comply with the limits laid down in national and EU legislation.
General analytical characteristics |
|
Maximum total alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum actual alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum total acidity |
4,5 in grams per litre expressed as tartaric acid |
Maximum volatile acidity (in milliequivalents per litre) |
|
Maximum total sulphur dioxide (in milligrams per litre) |
|
32. ‘Abruzzo’‘Terre Aquilane’ / ‘Terre de L’Aquila’ Cococciola Superiore
CONCISE TEXTUAL DESCRIPTION
Colour: straw yellow, occasionally with golden hints;
Aroma: distinctive, from floral to fruity;
Taste: dry, harmonious and long-lasting;
Minimum total alcoholic strength by volume: 12,00 %;
Minimum sugar-free extract: 20 g/l.
Any analytical parameters not shown in the table below comply with the limits laid down in national and EU legislation.
General analytical characteristics |
|
Maximum total alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum actual alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum total acidity |
5,0 grams per litre expressed as tartaric acid |
Maximum volatile acidity (in milliequivalents per litre) |
|
Maximum total sulphur dioxide (in milligrams per litre) |
|
33. ‘Abruzzo’‘Terre Aquilane’ / ‘Terre de L’Aquila’ Malvasia Superiore
CONCISE TEXTUAL DESCRIPTION
Colour: straw yellow, occasionally with golden hints;
Aroma: intense, pleasant, characteristic;
Taste: dry, harmonious and long-lasting;
Minimum total alcoholic strength by volume: 12,00 %;
Minimum sugar-free extract: 20 g/l.
Any analytical parameters not shown in the table below comply with the limits laid down in national and EU legislation.
General analytical characteristics |
|
Maximum total alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum actual alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum total acidity |
5,0 grams per litre expressed as tartaric acid |
Maximum volatile acidity (in milliequivalents per litre) |
|
Maximum total sulphur dioxide (in milligrams per litre) |
|
34. ‘Abruzzo’‘Terre Aquilane’ / ‘Terre de L’Aquila’ Montonico Superiore
CONCISE TEXTUAL DESCRIPTION
Colour: straw yellow, occasionally with greenish hints;
Aroma: intense, distinctive;
Taste: dry, harmonious, long-lasting, acidic;
Minimum total alcoholic strength by volume: 12,00 %;
Minimum sugar-free extract: 20 g/l.
Any analytical parameters not shown in the table below comply with the limits laid down in national and EU legislation.
General analytical characteristics |
|
Maximum total alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum actual alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum total acidity |
5,5 grams per litre expressed as tartaric acid |
Maximum volatile acidity (in milliequivalents per litre) |
|
Maximum total sulphur dioxide (in milligrams per litre) |
|
35. ‘Abruzzo’‘Terre Aquilane’ / ‘Terre de L’Aquila’ Passerina Superiore
CONCISE TEXTUAL DESCRIPTION
Colour: straw yellow, occasionally with golden hints;
Aroma: from floral to fruity;
Taste: dry, harmonious and long-lasting;
Minimum total alcoholic strength by volume: 12,00 %;
Minimum sugar-free extract: 20 g/l.
Any analytical parameters not shown in the table below comply with the limits laid down in national and EU legislation.
General analytical characteristics |
|
Maximum total alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum actual alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum total acidity |
5,5 grams per litre expressed as tartaric acid |
Maximum volatile acidity (in milliequivalents per litre) |
|
Maximum total sulphur dioxide (in milligrams per litre) |
|
36. ‘Abruzzo’‘Terre Aquilane’ / ‘Terre de L’Aquila’ Pecorino Superiore
CONCISE TEXTUAL DESCRIPTION
Colour: straw yellow of varying intensity with greenish to golden hints;
Aroma: distinctive, from fruity to floral;
Taste: dry, harmonious, long-lasting, distinctive;
Minimum total alcoholic strength by volume: 12,00 %;
Minimum sugar-free extract: 22 g/l.
Any analytical parameters not shown in the table below comply with the limits laid down in national and EU legislation.
General analytical characteristics |
|
Maximum total alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum actual alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum total acidity |
5,0 grams per litre expressed as tartaric acid |
Maximum volatile acidity (in milliequivalents per litre) |
|
Maximum total sulphur dioxide (in milligrams per litre) |
|
37. ‘Abruzzo’‘Colline Pescaresi’ Bianco Riserva
CONCISE TEXTUAL DESCRIPTION
Colour: straw yellow to golden of varying intensity;
Aroma: intense, long-lasting;
Taste: dry, balanced, distinctive;
Minimum total alcoholic strength by volume: 12,50 %;
Minimum sugar-free extract: 20 g/l.
Any analytical parameters not shown in the table below comply with the limits laid down in national and EU legislation.
General analytical characteristics |
|
Maximum total alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum actual alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum total acidity |
4,5 in grams per litre expressed as tartaric acid |
Maximum volatile acidity (in milliequivalents per litre) |
|
Maximum total sulphur dioxide (in milligrams per litre) |
|
38. ‘Abruzzo’‘Colline Pescaresi’ Rosso Riserva
CONCISE TEXTUAL DESCRIPTION
Colour: ruby red, also deep, tending towards garnet with age;
Aroma: characteristic, delicate, long-lasting;
Taste: dry, with good structure, harmonious;
Minimum total alcoholic strength by volume: 13,00 %;
Minimum sugar-free extract: 27 g/l.
Any analytical parameters not shown in the table below comply with the limits laid down in national and EU legislation.
General analytical characteristics |
|
Maximum total alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum actual alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum total acidity |
4,5 in grams per litre expressed as tartaric acid |
Maximum volatile acidity (in milliequivalents per litre) |
|
Maximum total sulphur dioxide (in milligrams per litre) |
|
39. ‘Abruzzo’‘Colline Pescaresi’ Rosato Superiore
CONCISE TEXTUAL DESCRIPTION
Colour: from light pink to pink of varying intensity;
Aroma: delicate, of red fruit, floral and spicy;
Taste: dry, harmonious, also full-bodied;
Minimum total alcoholic strength by volume: 12,00 %;
Minimum sugar-free extract: 20 g/l.
Any analytical parameters not shown in the table below comply with the limits laid down in national and EU legislation.
General analytical characteristics |
|
Maximum total alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum actual alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum total acidity |
4,5 in grams per litre expressed as tartaric acid |
Maximum volatile acidity (in milliequivalents per litre) |
|
Maximum total sulphur dioxide (in milligrams per litre) |
|
40. ‘Abruzzo’‘Colline Pescaresi’ Cococciola Superiore
CONCISE TEXTUAL DESCRIPTION
Colour: straw yellow, occasionally with golden hints;
Aroma: from floral to fruity;
Taste: dry, harmonious and long-lasting;
Minimum total alcoholic strength by volume: 12,00 %;
Minimum sugar-free extract: 20 g/l.
Any analytical parameters not shown in the table below comply with the limits laid down in national and EU legislation.
General analytical characteristics |
|
Maximum total alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum actual alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum total acidity |
5,0 in grams per litre expressed as tartaric acid |
Maximum volatile acidity (in milliequivalents per litre) |
|
Maximum total sulphur dioxide (in milligrams per litre) |
|
41. ‘Abruzzo’‘Colline Pescaresi’ Malvasia Superiore
CONCISE TEXTUAL DESCRIPTION
Colour: straw yellow, occasionally with golden hints;
Aroma: intense, pleasant, characteristic;
Taste: dry, harmonious and long-lasting;
Minimum total alcoholic strength by volume: 12,00 %;
Minimum sugar-free extract: 20 g/l.
Any analytical parameters not shown in the table below comply with the limits laid down in national and EU legislation.
General analytical characteristics |
|
Maximum total alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum actual alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum total acidity |
5,0 grams per litre expressed as tartaric acid |
Maximum volatile acidity (in milliequivalents per litre) |
|
Maximum total sulphur dioxide (in milligrams per litre) |
|
42. ‘Abruzzo’‘Colline Pescaresi’ Montonico Superiore
CONCISE TEXTUAL DESCRIPTION
Colour: straw yellow, occasionally with greenish hints;
Aroma: intense, distinctive;
Taste: dry, harmonious, long-lasting, pleasantly acidic;
Minimum total alcoholic strength by volume: 12,00 %;
Minimum sugar-free extract: 20 g/l.
Any analytical parameters not shown in the table below comply with the limits laid down in national and EU legislation.
General analytical characteristics |
|
Maximum total alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum actual alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum total acidity |
5,5 grams per litre expressed as tartaric acid |
Maximum volatile acidity (in milliequivalents per litre) |
|
Maximum total sulphur dioxide (in milligrams per litre) |
|
43. ‘Abruzzo’‘Colline Pescaresi’ Passerina Superiore
CONCISE TEXTUAL DESCRIPTION
Colour: straw yellow, occasionally with amber hints;
Aroma: from floral to fruity;
Taste: dry, harmonious and long-lasting;
Minimum total alcoholic strength by volume: 12,00 %;
Minimum sugar-free extract: 20 g/l.
Any analytical parameters not shown in the table below comply with the limits laid down in national and EU legislation.
General analytical characteristics |
|
Maximum total alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum actual alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum total acidity |
5,5 grams per litre expressed as tartaric acid |
Maximum volatile acidity (in milliequivalents per litre) |
|
Maximum total sulphur dioxide (in milligrams per litre) |
|
44. ‘Abruzzo’‘Colline Pescaresi’ Pecorino Superiore
CONCISE TEXTUAL DESCRIPTION
Colour: straw yellow of varying intensity with greenish to golden hints;
Aroma: from floral to fruity;
Taste: dry, harmonious, long-lasting, distinctive;
Minimum total alcoholic strength by volume: 12,00 %;
Minimum sugar-free extract: 22 g/l.
Any analytical parameters not shown in the table below comply with the limits laid down in national and EU legislation.
General analytical characteristics |
|
Maximum total alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum actual alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum total acidity |
5,0 grams per litre expressed as tartaric acid |
Maximum volatile acidity (in milliequivalents per litre) |
|
Maximum total sulphur dioxide (in milligrams per litre) |
|
45. ‘Abruzzo’‘Colline Teramane’ Bianco Riserva
CONCISE TEXTUAL DESCRIPTION
Colour: straw yellow to golden of varying intensity;
Aroma: intense, long-lasting;
Taste: dry, balanced, distinctive;
Minimum total alcoholic strength by volume: 12,50 %;
Minimum sugar-free extract: 20 g/l.
Any analytical parameters not shown in the table below comply with the limits laid down in national and EU legislation.
General analytical characteristics |
|
Maximum total alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum actual alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum total acidity |
4,5 in grams per litre expressed as tartaric acid |
Maximum volatile acidity (in milliequivalents per litre) |
|
Maximum total sulphur dioxide (in milligrams per litre) |
|
46. ‘Abruzzo’‘Colline Teramane’ Rosso Riserva
CONCISE TEXTUAL DESCRIPTION
Colour: ruby red, also deep, tending towards garnet with age;
Aroma: characteristic, delicate, long-lasting;
Taste: dry, with good structure, harmonious;
Minimum total alcoholic strength by volume: 13,00 %;
Minimum sugar-free extract: 27 g/l.
Any analytical parameters not shown in the table below comply with the limits laid down in national and EU legislation.
General analytical characteristics |
|
Maximum total alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum actual alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum total acidity |
4,5 in grams per litre expressed as tartaric acid |
Maximum volatile acidity (in milliequivalents per litre) |
|
Maximum total sulphur dioxide (in milligrams per litre) |
|
47. ‘Abruzzo’‘Colline Teramane’ Rosato Superiore
CONCISE TEXTUAL DESCRIPTION
Colour: from light pink to pink of varying intensity;
Aroma: delicate, of red fruit, sometimes spicy;
Taste: dry, harmonious, also of good structure;
Minimum total alcoholic strength by volume: 12,00 %;
Minimum sugar-free extract: 19 g/l.
Any analytical parameters not shown in the table below comply with the limits laid down in national and EU legislation.
General analytical characteristics |
|
Maximum total alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum actual alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum total acidity |
4,5 in grams per litre expressed as tartaric acid |
Maximum volatile acidity (in milliequivalents per litre) |
|
Maximum total sulphur dioxide (in milligrams per litre) |
|
48. ‘Abruzzo’‘Colline Teramane’ Cococciola Superiore
CONCISE TEXTUAL DESCRIPTION
Colour: straw yellow, occasionally with golden hints;
Aroma: distinctive, from floral to fruity;
Taste: dry, harmonious and long-lasting;
Minimum total alcoholic strength by volume: 12,00 %;
Minimum sugar-free extract: 20 g/l.
Any analytical parameters not shown in the table below comply with the limits laid down in national and EU legislation.
General analytical characteristics |
|
Maximum total alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum actual alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum total acidity |
5,0 grams per litre expressed as tartaric acid |
Maximum volatile acidity (in milliequivalents per litre) |
|
Maximum total sulphur dioxide (in milligrams per litre) |
|
49. ‘Abruzzo’‘Coline Teramane’ Malvasia Superiore
CONCISE TEXTUAL DESCRIPTION
Colour: straw yellow, occasionally with golden hints;
Aroma: intense, pleasant, characteristic;
Taste: dry, harmonious and long-lasting;
Minimum total alcoholic strength by volume: 12,00 %;
Minimum sugar-free extract: 20 g/l.
Any analytical parameters not shown in the table below comply with the limits laid down in national and EU legislation.
General analytical characteristics |
|
Maximum total alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum actual alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum total acidity |
5,0 grams per litre expressed as tartaric acid |
Maximum volatile acidity (in milliequivalents per litre) |
|
Maximum total sulphur dioxide (in milligrams per litre) |
|
50. ‘Abruzzo’‘Colline Teramane’ Montonico Superiore
CONCISE TEXTUAL DESCRIPTION
Colour: straw yellow, occasionally with greenish hints;
Aroma: intense, distinctive;
Taste: dry, harmonious, long-lasting, acidic;
Minimum total alcoholic strength by volume: 12,00 %;
Minimum sugar-free extract: 20 g/l.
Any analytical parameters not shown in the table below comply with the limits laid down in national and EU legislation.
General analytical characteristics |
|
Maximum total alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum actual alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum total acidity |
5,5 grams per litre expressed as tartaric acid |
Maximum volatile acidity (in milliequivalents per litre) |
|
Maximum total sulphur dioxide (in milligrams per litre) |
|
51. ‘Abruzzo’‘Colline Teramane’ Passerina Superiore
CONCISE TEXTUAL DESCRIPTION
Colour: straw yellow, occasionally with amber hints;
Aroma: from floral to fruity;
Taste: dry, harmonious and long-lasting;
Minimum total alcoholic strength by volume: 12,00 %;
Minimum sugar-free extract: 20 g/l.
Any analytical parameters not shown in the table below comply with the limits laid down in national and EU legislation.
General analytical characteristics |
|
Maximum total alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum actual alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum total acidity |
5,5 grams per litre expressed as tartaric acid |
Maximum volatile acidity (in milliequivalents per litre) |
|
Maximum total sulphur dioxide (in milligrams per litre) |
|
52. ‘Abruzzo’‘Colline Teramane’ Pecorino Superiore
CONCISE TEXTUAL DESCRIPTION
Colour: straw yellow of varying intensity with greenish to golden hints;
Aroma: from floral to fruity;
Taste: dry, harmonious, long-lasting, distinctive;
Minimum total alcoholic strength by volume: 12,00 %;
Minimum sugar-free extract: 22 g/l.
Any analytical parameters not shown in the table below comply with the limits laid down in national and EU legislation.
General analytical characteristics |
|
Maximum total alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum actual alcoholic strength (in % volume) |
|
Minimum total acidity |
5,0 grams per litre expressed as tartaric acid |
Maximum volatile acidity (in milliequivalents per litre) |
|
Maximum total sulphur dioxide (in milligrams per litre) |
|
5. Wine-making practices
5.1. Specific oenological practices
—
5.2. Maximum yields
1. |
Abruzzo Bianco, Bianco Spumante, including with indication of the grape varieties Cococciola, Malvasia, Montonico, Passerina, Pecorino 20 000 kilograms of grapes per hectare |
2. |
Abruzzo Rosso, Rosato, Spumante Rosé 18 500 kilograms of grapes per hectare |
3. |
Abruzzo Cococciola, Malavasia, Montonico, Passerina, Pecorino 18 000 kilograms of grapes per hectare |
4. |
Abruzzo Passito Bianco 14 000 kilograms of grapes per hectare |
5. |
Abruzzo Passito Rosso 12 000 kilograms of grapes per hectare |
6. Demarcated geographical area
The production area for the ‘Abruzzo’ controlled designation of origin comprises the entire administrative territory of the following municipalities:
1) |
Province of Chieti: Altino, Archi, Ari, Arielli, Atessa, Bomba, Bucchianico, Canosa Sannita, Carunchio, Casacanditella, Casalanguiada, Caspineto Sinello, Casalbordino, Casoli, Castel Frentano, Celenza sul Trigno, Chieti, Civitella Messer Raimondo, Crecchio, Cupello, Dogliola, Fara Filiorum Petri, Fara San Martino, Filetto, Fossacesia, Francavilla, Fresagrandinaria, Frisa, Furci, Gessopalena, Gissi, Giuliano Teatino, Guardiagrele, Guilmi, Lama dei Peligni, Lanciano, Lentella, Liscia, Miglianico, Monteodorisio, Mozzagrogna, Orsogna, Ortona, Paglieta, Palmoli, Palombaro, Pennapiedimonte, Perano, Poggiofiorito, Pollutri, Pretoro, Rapino, Ripa Teatina, Roccamontepiano, Roccascalegna, Rocca San Giovanni, San Buono, Sant’Eusanio del Sangro, San Giovanni Teatino, Santa Maria Imbaro, San Martino sulla Marrucina, San Salvo, San Vito Chietino, Scerni, Tollo, Torino di Sangro, Tornareccio, Torrevecchia Teatina, Treglio, Tufillo, Vasto, Villalfonsina, Villamagna, Vacri; |
2) |
Province of L’Aquila: Acciano, Anversa degli Abruzzi, Balsorano, Bugnara, Canistro, Capestrano, Castel di Ieri, Castelvecchio Subequo, Civita d’Antino, Civitella Roveto, Corfinio, Cocullo, Fagnano Alto, Fontecchio, Fossa, Gagliano Aterno, Goriano Sicoli, Introdacqua, Molina Aterno, Morino, Ofena, Pacentro, Poggio Picenze, Pratola Peligna, Pettorano sul Gizio, Prezza, Raiano, Rocca Casale, San Demetrio nei Vestini, Sant’Eusanio Forconese, San Vincenzo Valle Roveto, Secinaro, Sulmona, Tione d’Abruzzi, Villa S. Angelo, Villa S. Lucia, Vittorito; |
3) |
Province of Pescara: Abbateggio, Alanno, Bolognano, Brittoli, Bussi, Cappelle sul Tavo, Castiglione a Casauria, Catignano, Cepagatti, Citta Sant’Angelo, Civitella Casanova, Civitaquana, Collecorvino, Corvara, Cugnoli, Elice, Farindola, Lettomanoppello, Loreto Aprutino, Manoppello, Montebello di Bertona, Montesilvano, Moscufo, Nocciano, Penne, Pianella, Pietranico, Picciano, Pescara, Pescosansonesco, Popoli, Rosciano, Salle, San Valentino, Scafa, Serramonacesca, Spoltore, Tocco Casauria, Torre de’ Passeri, Turrivalignani, Vicoli; |
4) |
Province of Teramo: Alba Adriatica, Ancarano, Atri, Basciano, Bellante, Bisenti, Campli, Canzano, Castel Castagno, Castellato, Castiglione Messer Raimondi, Castilenti, Cellino Attanasio, Cermignano, Civitella del Tronto, Colledara, Colonnella, Controguerra, Corropoli, Giulianova, Martinsicuro, Montefino, Montorio al Vomano, Morrodoro, Mosciano, Nereto, Notaresco, Penna S. Andrea, Pineto, Roseto degli Abruzzi, Sant’Egidio, Sant’Omero, Silvi, Teramo, Torano Nuovo, Tortoreto, Tossicia and the village di Trignano in the municipality of Isola del Gran Sasso. |
7. Wine grape variety(-ies)
Chardonnay B
Cococciola B.
Malvasia Istriana B. Malvasia
Malvasia Bianca B. Malvasia
Malvasia Bianca Lunga B. Malvasia
Malvasia Bianca di Candia B. Malvoisie
Malvasia Bianca di Candia B. Malvoisier
Malvasia del Lazio B. Malvasia
Montepulciano N.
Montonico Bianco B. Montonico
Moscato Bianco B. Moscato
Passerina B.
Pecorino B.
Pinot Nero N.
Riesling Italico B. Riesling
Riesling Renano B. Riesling
Sauvignon B.
Traminer Aromatico Rs
Trebbiano Abruzzese B. Trebbiano
Trebbiano Toscano B. Trebbiano
8. Description of the link(s)
8.1. ‘Abruzzo’ PDO, including for the sub-areas
A) Details of the geographical area
Natural factors relevant to the link
The geographical area comprises all of Abruzzo’s coastal hills and foothills, with a section in the middle extending further inland to encompass the Alto Tirino plateau to the north, the Subequana valley to the north-west, the Peligna valley to the south and the Roveto valley to the south-west.
Vine cultivation takes place on hilly formations made up of Plio-Pleistocene deposits that filled the Periadriatic basin during a marine sedimentary cycle between the late Tertiary and early Quaternary, covering an area some 20 25 kilometres wide and 125 kilometres long between the rivers Tronto and Trigno, in addition to several basins located between mountains in the central part of the Abruzzo region. These formations show considerable variation in terms of soil particle size. In the upper layers, sandy clay is overlaid with fine to medium grain silica sands that are more or less clayey and yellowish in colour due to the degradation of iron oxides, and with mostly thin layers of cemented limestone or clay, often interlayered with lime, gravel and clay.
In the vast majority of cases the soil has an even distribution of material, forming soils with a sandy-clayey structure. In the central and southern part of the area the soils are usually loose and of varying depth depending on the gradient and exposure, whereas in the north they tend to be more clayey.
Vines may be cultivated at an altitude of up to 1 000 metres above sea level, on slopes of varying gradient and exposure, if the lie of the land and exposure at midday allow full phenolic ripening. Land on the damp valley floor is not used for wine-growing.
The climate is temperate, with average temperatures ranging from 12 °C in April to 16 °C in October, but in July and August it tends to be warm and arid with average temperatures of 24-25 °C. The annual temperature range is considerable because it is linked, on the one hand, to the presence of cold currents from the Balkans, which make their influence felt during the winter, and, on the other hand, to the presence of the Adriatic Sea and the high pressure areas that remain in the Mediterranean basin during the summer. There are also considerable variations in temperature between day and night, partly due to the proximity of the Gran Sasso and Maiella massifs, and there is good ventilation, creating optimum conditions for the health of the grapes and their accumulation of aromatic substance .
The Winkler temperature index, i.e. the average active temperature during the period from April to October, is between 1 800 and 2 200 degree days. These conditions ensure optimal ripening of medium to early varieties, such as Pecorino, Passerina, Malvasia and Trebbiano, and medium to late and late varieties such as Cococciola, Montonico and Montepulciano.
Total annual average rainfall exceeds 800 mm; the rainiest period is between November and December (more than 80 mm/month), while the month with the absolute minimum rainfall is July (around 30 mm).
Human factors relevant to the link
Vine cultivation and the production of good red wines in the defined production area date as far back as Polybius, a Greek historian who lived from 205 to 123 BC and who relates that Hannibal, after his victory at Cannae in 216 BC, praised these wines for curing the wounded and restoring men to health and strength. Since then, many other writers have praised the qualities of wines produced in Abruzzo, such as Andrea Bacci (1524-1600), philosopher and physician to Pope Sixtus V. In his work ‘De naturorum vinorum historia de vinis Italiae’ [The nature of wine, a history of wines in Italy] written in 1596, Bacci mentioned Sulmona and Peligni wines, as did Michele Torcia who, in his ‘Saggio Itinerario Nazionale del paese Peligni’ [A survey of the Peligni area], described the presence of the Montepulciano grape variety in Abruzzo for the first time in 1792.
In addition to the historical roots, human factors are also very important because nowadays products with very distinctive and typical qualities are obtained through the definition and improvement of certain grape-growing and wine-making practices that make up an integral and essential part of the product specification.
8.2. ‘Abruzzo’ PDO, including for the sub-areas
B) Details of the quality or characteristics of the product essentially or exclusively attributable to the geographical environment
The varieties selected for the production of ‘Abruzzo’ PDO wines have been present in this area for centuries, achieving a particular balance in terms of planting and production which means that, for all intents and purposes, they can be considered ‘native varieties’ to Abruzzo. Their specific qualities are fully expressed in the white and red wines as well as in the Passito and sparkling wines and, above all, in the wines with indication of the grape variety, which are produced in both ‘basic’ and Superiore versions, the latter being produced exclusively in the individual provincial sub-areas. The Superiore version differs in terms of both the grape yield per hectare and the chemical, physical and organoleptic characteristics of the wines, with a slightly higher alcoholic strength and a greater structure and complexity than the ‘basic’ wines.
C) Description of the causal interaction between the aspects referred to under A) and those referred to under B)
The defined geographical area covers approximately one third of the entire region, and although the topography and soil conditions are quite homogeneous, the climate actually varies slightly (rainfall, temperature, ventilation, etc.). This, together with the different types of soil, which are mostly loose and well-drained, and differences in exposure sometimes significantly influences the growth and fruit production capacity of the various vine varieties. Together with the relatively even distribution throughout the demarcated area of Montepulciano and Trebbiano vines, which are those mainly used to make red and white wines, respectively, these particular microclimates create areas where certain grape varieties thrive and where the centuries-old tradition of winegrowing, reflected in the characterisation of the wines, has made it possible to divide specific provincial areas into four sub-areas, i.e. ‘Colline Teramane’, ‘Terre Aquilane’, ‘Colline Pescaresi’ and ‘Terre di Chieti’, to make the best use of tThe specific characteristics of these individual areas in interaction with local grape varieties such as Cococciola, Malvasia and Pecorino (Theatine-Frentana area). Montonico predominates in some areas (inland Teramo and Theatine area), while Passerina is more common in others (upper Teramo area).
9. Essential further conditions (packaging, labelling, other requirements)
Vinification, production and bottling of ‘Abruzzo’ PDO wines
Legal framework:
|
In EU legislation |
Type of further condition:
|
Packaging within the demarcated geographical area |
Description of the condition:
|
Vinification, sparkling-wine production, raisining, storage, ageing and bottling must be carried out in the production area in order to preserve the specific characteristics of the products and their reputation and to guarantee their origin. |
‘Abruzzo’ PDO use of additional geographical units
Legal framework:
|
In EU legislation |
Type of further condition:
|
Additional provisions relating to labelling |
Description of the condition:
The sub-areas are as follows:
— |
‘Terre Aquilane’ / ‘Terre de L’Aquila’; |
— |
‘Colline Pescaresi’; |
— |
‘Colline Teramane’; |
— |
‘Terre di Chieti’, with the following smaller additional geographical units: Colline Teatine / Teatino, Colline Frentane / Frentania / Frentano; Colline del Sangro; Colline del Vastese / Hystonium. |
Link to the product specification
https://www.politicheagricole.it/flex/cm/pages/ServeBLOB.php/L/IT/IDPagina/19399
« Cerasuolo d’Abruzzo Doc - Approvazione di modifica ordinaria 2023
Montepulciano d’Abruzzo Doc - Approvazione di modifica ordinaria 2023 »